سران-شانگهای-در-مسیر-ایجاد-یک-آسیای-بزرگ

سران شانگهای طی نشستی به نیاز همکاری برای تامین صلح در افغانستان اشاره کرده و گفتند که شانگهای در مسیر ایجاد "یک آسیای بزرگ" است.

به گزارش افغان نیوز: حسن روحانی، رییس جمهور ایران که روز سه‌شنبه (۲۰ عقرب)، در نشست آنلاین سران سازمان همکاری‌های شانگهای سخن می‌زد، گفت: "ما باید در شناسایی منابع و سرچشمه‌های تروریسم در منطقه همکاری بیشتر کنیم و به حاکمیت خارجی‌ها پایان بدهیم." آقای روحانی از پایان کشمکش‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری روسیه قدردانی کرد.

وی همچنین به موقعیت مهم جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت که بنیان از میان برداشتن فقر در کشورهای منطقه گسترش راه های مواصلاتی و فراهم کردن زمینه انتقالات است. او در همین خصوص به اتصال خط آهن ایران تا هرات و شهر مزار شریف افغانستان اشاره کرد .

رئیس جمهوری ایران در نشست سران شانگهای به آمریکا تاخت و آن را کشوری خواند که راه سیاست های خارجی خود را گم کرده است. او گفت آمریکا در منطقه فقط به دنبال منافع خود است و در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای دیگر جهان بی‌تفاوت است.

عمران خان نخست، وزیر پاکستان نیز گفت که شانگهای در مسیر ایجاد "یک آسیای بزرگ" است. او در سخنانش به نیاز همکاری برای تامین صلح در افغانستان اشاره کرد و گفت که پاکستان از روند مذاکرات صلح افغانستان با محوریت افغان‌ها حمایت می‌کند.

آقای خان خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شد و گفت "باید اجازه ندهیم که مخربین داخلی و خارجی این روند را صدمه بزنند." او گفت برگشت عزتمندانه پناهجویان افغان به کشورشان باید در صدر برنامه های اصلی صلح قرار داشته باشد.

نخست وزیر پاکستان افزود که شانگهای باید در برقراری روابط منطقه با دنیا نقش مهم داشته باشد و در جهت منع اسلام‌ستیزی، رفع تبعیض و تعصب و ایجاد همدیگرپذیری مذهبی و فرهنگی در جهان نقش فعال داشته باشد.

امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که قرار است سال آینده میلادی ریاست دوره‌ای‌‌ این سازمان را عهده دار شود، خواستار توسعه همکاری میان کشور‌های عضو شانگها برای جلوگیری و مبارزه با کرونا شد. او هم‌چنین به پدیده افراطیت مذهبی در میان جوانان اشاره داشت و بر لزوم گام‌های عملی برای سلامتی محیط زیست و جلوگیری از تغیرات اقلیمی تاکید کرد.

رئیس جمهوری تاجیکستان گفت پیشرفت در منطقه بدون مبارزه با پدیده افراطیت ممکن نیست. او وضعیت کنونی افغانستان را پیچیده خواند و گفت امید دارد که بزودی گام های عملی برای تامین صلح در این کشور همسایه گذاشته شود.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این نشست گفت: «ما در درون موج پنجم از تروریزم بین‌المللی زندگی می‌کنیم و می‌میریم که در آن شبکه‌های تروریستی و سازمان‌های جرمی بین‌المللی، با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.»

آقای غنی گفت افغانستان از نظر موقعییت جغرافیایی حیثیت پل ارتباطی را میان کشور‌های آسیای میانه دارد و از ظرفیت بلندی برای همکاری‌های اقتصادی برخودار است. او گفت از هر نوع توافق جامع روی تامین صلح بر اساس قانون اساسی افغانستان حمایت می‌کند و صلح در افغانستان را زمینه‌ساز ثبات منطقه‌ایی خواند.

اشرف غنی گفت دولت افغانستان به منظور فراهم کردن گفتگوهای صلح بین‌الافغانی هر چه لازم بود انجام داد اما به قول او خشونت‌ها در کشورش بیشتر افزایش یافته است.

او گفت "ما چهل سال است که در جنگ هستیم و بیشترین قربانیان این جنگ‌ها زنان و کودکان اند". او خواستار همکاری کشورهای عضو در پایان بخشیدن به این جنگ شد.

رئیس جمهوری افغانستان در نشست سران سازمان همکاری شانگهای از کشورهای همسایه به خاطر باز گذاشتن راه های مواصلاتی شان در جریان بحران کرونا قدردانی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای گفت کشورهای منطقه حاضراند تا با افغانستان در عرصه‌های مبارزه با تروریسم و همچنین در زمینه پروژه‌های اقتصادی کمک کنند.

در نشست امسال این سازمان پیام آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز پخش شد که خواستار تقویت امنیت منطقه‌ای شده بود.

تشکیل "سازمان همکاری‌های شانگهای" که از آن به عنوان "پیمان شانگهای" نیز یاد می‌شود، نتیجه فروپاشی اتحاد شوروی سابق در ابتدای دهه نود قرن گذشته و واکنش مشترک و حاکی از نگرانی عمیق چین و روسیه نسبت به خطر توسعه نفوذ آمریکا و غرب در منطقه آسیای مرکزی بود.

پیمان یاد شده در ابتدا با انگیزه‌های امنیتی و هدف منسجم نگاه داشتن کشورهای شرق حوزه خزر شکل گرفت و ابعاد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی تدریجا به آن افزوده شد.

سران شانگهای در مسیر ایجاد یک آسیای بزرگ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد