سعادتی-بهانه‌تراشی-در-راستای-صلح،-بهای-سنگین-دارد

معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که طالبان و حکومت نباید برای ایجاد موانع سد راه صلح تلاش نمایند؛ زیرا ازبین بردن این فرصت تاریخی، بهای سنگین دارد.

به گزارش افغان نیوز: اسدالله سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی، امروز شنبه( 29، سنبله ) در نشستی که زیر نام "نظریات جوانان و زنان پیرامون صلح و مذاکرات بین الافغانی" برگزار شده بود، گفت که تاکنون هیچ موانع جدی سد راه صلح از جانب طالبان ایجاد نشده است و در صورتی‌که حکومت و گروه طالبان موانع و یا بهانه‌جوی های را ایجاد کنند، مردم افغانستان بهای سنگینی را خواهند پرداخت.

معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی بیان کرد که برخی حلقات داخلی و خارجی  نمی‌توانند موانع و یا روند مذاکرات بین الافغانی را با سنگ اندازی های شان آسیب بزنند. به گفته وی، فرصت تاریخی برای برقراری صلح در کشور فرهم شده است. بنابراین، حکومت و گروه طالبان نباید برای ایجاد موانع سد راه صلح تلاش نمایند.

معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی اظهارداشت که ایالات متحده امریکا و ناتو با تمام توان شان از پروسه صلح حمایت می‌کنند و در هر گونه توافق صلح با طالبان باید تمام ارزش ها حفظ شود.

از سوی هم، ساره سیرت، نماینده جوانان ولایت کاپیسا گفت: زنان و جوانان شش ولایت زون مرکزی، از پروسه صلح حمایت کرده اما از دو طرف مذاکره می‌خواهند تا منافع، اجماع ملی و رفاه مردم را مقدم‌تر از سایر ملاحظات دیگر قرار دهند.

بانو سیرت از هیئت های مذاکره کننده دو طرف خواست تا مسئولیت های شان در مطابقت با ارزش های اسلامی و حقوق بشری، احترام به قانون اساسی و دستاورد های 19 سال اخیر ادا نمایند. همچنان مشارکت اقشار مختلف جوامع افغانستان در مذاکرات بین الافغانی در نظر گرفته شود.

او از حکومت خواست تا مشارکت زنان را در تیم مذاکراتی حد اقل تا به 30 فیصد تضمین نموده و اعضای که نتوانستند در آغاز مذاکرات اشتراک نمایند، تعویض شوند. بخصوص صدای قربانیان جنگ که تا حال شنیده نشده است، در محراق مذاکره قرار گیرد.

در همین حال، جمشید، دانشجوی ولایت پروان می‌گوید،« گفتگو های بین الافغانی نباید در پشت دروازه های بسته انجام شود. اصول و اجندا مذاکرات باید برای مردم توضیح داده شود. افغان ها باید به اندازه کافی از تصامیم گرفته شده مطلع شوند تا بدانند که سود آنها در چیست».

به گفته او، شورای عالی مصالحه ملی و وزارت دولت در امور صلح باید برای یک صلح پایدار، نه تنها بین طرفین درگیر بلکه برای صلح اجتماعی و بنیادی نیز تلاش نمایند. همچنان  تمام رهبران سیاسی، نمایندگان و حمایت کنندگان دولت افغانستان و طالبان در گفتگو های صلح لحن مثبت و صلح جویانه را اختیار کنند.

این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی هفتۀ گذشته با حضور مقام‌های ارشد امریکایی، حکومت افغانستان، نمایندگان دفتر سیاسی طالبان و برخی از کشورهای دیگر در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و کار روی اجندا و طرز العمل‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان دو طرف جریان دارد.

سعادتی: بهانه‌تراشی در راستای صلح، بهای سنگین دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد