سعادتی-و-خلیلی-به-حکومت-کشتار-مردم-را-بس-کنید-

معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیوند به رویداد خونین در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک به حکومت هشدار دادند که جنگ علیه مردم و کشتار آنان را بس کنید؛ زیرا اینکار پیامد ناگوار دارد.

به گزارش افغان نیوز: اسدالله سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که بر شماری از معترضان در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود این ولایت تیراندازی کرده‌اند.

آقای سعادتی در پیوند به این رویداد خطاب به حکومت نوشته است که جنگ علیه مردم و کشتار آنان را بس کنید؛ زیرا اینکار پیامد ناگوار دارد. جمهوریت علیه جمهور نمی‌جنگد!

وی‌ می‌افزاید: شعار می‌دهید که هدف و اولویت ما آتش‌بس با طالبان است. بسیار خوب قبول داریم؛ اما چرا علیه مردم آتش افروزی می‌کنید؟

در همین حال، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به وقوع این رویداد می‌گوید: متاسفانه نیروهای دولتی در ساحه بهسود ولایت میدان وردک علیه تجمع مدنی و مسالمت‌آمیز مردم، از خشونت، کار گرفته اند.

وی می‌افزاید: قوماندان امنیه ولایت میدان وردک با نیروهای مسلح، روزها پیش به این ساحه رفته و هدف شان را به مردم، معرفی قوماندانان امنیه ولسوالی‌های بهسود گفته است. با وجود اینکه این کار صورت گرفته؛ اما حضور نیروهای مسلح دولتی به هدف نامعلوم در آن ساحه، همچنان ادامه دارد.

به گفته وی؛ این نیروها با مردم ساحه که به گونه مسالمت‌آمیز و مدنی گردهمایی داشتند، درگیر شده و در نتیجه به خشونت کشیده شده است. قرار گزارش‌ها، چندین تن از مردم ملکی و بی‌دفاع هدف حمله قرار گرفته اند.

آقای خلیلی این اقدام نیروهای دولتی را در یک ساحه امن، غیرقابل توجیه می‌داند و از مسوولان امور، به ویژه رهبری حکومت می‌خواهد که این نیروها را هرچه زودتر از آنجا برگرداند.

خلیلی هشدار داده که پیامد این اقدام ناسنجیده، در شرایط کنونی که نیاز است همه نیروهای سیاسی و مردمی، برای حل مشکلات و چالشهای کلان کشور، متحد باشیم، به نفع کشور نیست و بحران جدیدی را دامن می‌زند. 

مهدی راسخ، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که نیروهای امنیتی به رهبری الله داد فدایی، فرمانده پولیس میدان‌وردک بر شماری از معترضان در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود این ولایت تیراندازی کرده‌اند.

آقای راسخ می‌افزاید؛ مردم در برابر فرمانده پولیس از چند روز به این طرف در مرکز ولسوالی حصه اول اعتراض داشتند، اما در اخیر با خشونت خونین نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

این درحالی است که طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله در صحفه توییترش نوشته است که روز گذشته، افراد مسلح غیر مسوول مربوط به علی‌پور ‌در مقابل تعمیر ولسوالی بهسود تجمع نموده بودند و بالای نیروهای امنیتی و‌ مردم انداخت مسلحانه کردند.

آرین می‌گوید که با تاسف از اثر این آشوب تحت نام تظاهرات، شماری از نیروهای امنیتی و پنج‌تن از باشندگان محل مجروح گردیدند. همچنان،  7 تن از افراد مسلح غیرمسوول زخمی و 9 تن دیگر کشته شدند.

سخنگوی وزارت داخله می‌افزاید که نیروهای پولیس در پیوند به این قضیه 68 مسلح غیرمسوول را بازداشت کرده اند.

سعادتی و خلیلی به حکومت: کشتار مردم را بس کنید!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد