سمنگانی-در-گذشته،-جان‌کیری-دولت-«همه‌شمول»-تشکیل-می‌داد

معاون سخنگوی طالبان در واکنش به انتقادهای داخلی و خارجی مبنی بر حکومت تک قومی در افغانستان، می‌گوید که در گذشته پس از شش ماه کمپاین و برگزاری انتخابات، سرانجام جان‌کیری می‌آمد و یک دولت «همه‌شمول» تشکیل می‌داد!

به گزارش افغان نیوز؛ انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، امروز پنج‌شنبه(۱۶، جدی) در برگه توییترش نوشته است که برای انتخابات و همه‌شمول ۶ ماه کمپاین و ۱ میلیارد دالر در آن خرج می‌شد.

به گفته وی؛ نامزدان یکدیگر را فاسد می‌گفتند و تنش‌های قومی به اوج می‌رسید، ۱۵۰ ملیون دالر در برگزاری انتخابات صرف می‌شد و پس از چند ماه نتیجه هم اعلان می‌شد.

اما سرانجام جان‌کیری می‌آمد و یک دولت «همه‌شمول» تشکیل می‌داد!

این درحالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز در مصاحبه‌ای با بخش اردوی بی بی سی گفته بود: «اگر طالبان همه جناح‌ها را شامل دولت نسازند، دیر یا زود به جنگ داخلی روبرو خواهند شد.»

در همین حال، امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا پنج شرط را به رسمیت شناختن حکومت طالبان اعلام کردند.

حکومت فراگیر، حق انتخاب رهبران سیاسی، حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها، تعهدات در زمینه مبارزه با تروریسم و این که افغانستان به پایگاهی برای تروریستان بدل نشود، پای‌بندی به قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی از جمله عناصری است که این کشورها بر لزوم رعایت آن در توافق‌نامه نهایی صلح تأکید کرده‌اند.

نماینده‌گان این کشورها‌ تصریح کرده‌اند که حمایت بین‌المللی از هر دولت آینده، حداقل تا حدی به پای‌بندی به این پنج عنصر بسته‌گی خواهد داشت.

سمنگانی: در گذشته، جان‌کیری دولت «همه‌شمول» تشکیل می‌داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد