سمنگانی-دموکراسی-مرده-است

معاون سخنگوی طالبان در واکنش به درگیرهای اخیر در ولایت فاریاب، می‌گوید که پس از مرگ دموکراسی، دموکرات‌نماها هنوز برای پراکنده‌سازی جامعه افغانی دست و پا می‌زنند.

به گزارش افغان نیوز؛ مخدوم عالم، فرمانده ارشد ازبیک‌تبار طالبان در ولایت فاریاب، روز چهارشنبه( ۲۲ جدی) در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ بازداشت شد.

بازداشت این فرمانده، آغاز جرقه‌ی اعتراض هودارانش علیه طالبان در شهر میمنه بود. معترضان خشمگین و طالبان ازبیک‌تبار با سلاح‌های سبک و سنگین راهپیمایی اعتراضی شکل دادند و بی‌درنگ خواستار رهایی مخدوم عالم شدند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در پیوند به این رویداد در توییترش نوشته است: «اوج بخشیدن خشونت‌های قومی و نژادی بزرگ‌ترین دستاورد دموکراسی در افغانستان بود.» 

وی افزوده که پس از مرگ دموکراسی، دموکرات‌نماها هنوز برای پراکنده‌سازی جامعه افغانی دست و پا می‌زنند. 

به باور سمنگانی: «اکنون که برای دموکرات‌نماها دیگر‌ چیزی‌ نمانده،‌ بین خود دست‌وگریبان اند که طالب کدام قوم خوب است و از کدام قوم بد!»

این نخستین اعتراض علیه طالبان با زور اسلحه در افغانستان بوده است. ازبیک‎‌تباران به طالبان خط و نشان کشیده‌اند که هر نوع برخورد «قومی» با ساکنان شمال را با تظاهرات مدنی و حتا با میل اسلحه پاسخ می‌دهند.

در چندین ویدیو از اعتراض‌های هواداران فرمانده طالبان که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده دیده می‌شود که معترضان تجهیزات نظامی برخی از طالبان پشتون را گرفته‌اند.

این درحالی است که معاون سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز گفته بود که دموکراسی افغانی در عمر ۲۰ ساله اش زایشگاه قهرمان‌های ساختگی بود.

سمنگانی: دموکراسی مرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد