سویدن-و-فنلند-به-عضویت-ناتو-می‌پیوندند

در پی حملات مرگبار روسیه به اوکراین؛ قرار است دولت شاهی سویدن و جمهوری فنلند عضویت پیمان نظامی «ناتو» را کسب کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامهٔ تایمز چاپ بریتانیا، امروز دوشنبه (۲۲ حمل) گزارش داده که فنلند و سویدن به زودی تا تابستان پیشرو به عضویت پیمان اتلانتیک شمالی «ناتو» خواهند پیوست.

 رویترز به استناد گزارش روزنامهٔ تایمز (The Times) چاپ بریتانیا گزارش داده است: «اشتباه بزرگ استراتیژیک» روسیه یعنی تهاجمی نظامی مسکو بر کیف موجب شده تا دولت شاهی سویدن و جمهوری فنلند که هر دو عضویت اتحادیهٔ اروپا را دارند، به عضو این پیمان نظامی یکجا شوند.

این روزنامه از قول یک مقام ایالات متحده گزارش داده است: «چگونه می‌تواند این چیزی دیگر به جز یک اشتباه بزرگ استراتژیک برای ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه باشد؟»

روزنامهٔ تایمز همچنین گزارش داده است که مقام های ایالات متحده گفته اند: عضویت این دو کشور واقع در شمال اروپا به پیمان نظامی ناتو یکی از بحث‌ها در چندین نشست وزیران خارجهٔ متحدین به شمول دپلومات‌های ارشد سویدن و فنلند در هفتهٔ گذشته بوده است.

انتظار می رود که درخواست فنلند در ماه جون ۲۰۲۲ به عضویت ناتو پذیرفته شود و به تعقیب آن، دولت شاهی سویدن نیز به این پیمان نظامی پذیرفته خواهد شد.

این روزنامه از قول سانا مارین،‌ صدراعظم فنلند نوشته است: «زمانی آن فرا رسیده است که فنلند به طور جدی موقف خود را در مورد پیوستن به عضویت ناتو مورد بررسی قرار بدهد.»

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به تاریخ چهارم اپریل ۱۹۴۹ میلادی در شهر واشنگتن دی سی امریکا بنیانگذاری شد. هدف اساسی این پیمان که چهار سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد،‌دفاع جمعی اعضای این پیمان نظامی بوده است.

این پیمان نظامی در حال حاضر ۳۰ عضو دارد و در صورتیکه عضویت دولت شاهی سویدن و جمهوری فنلند پذیرفته شود،‌ تعداد اعضای این بزرگترین پیمان نظامی، به ۳۲ کشور خواهد رسید.

سویدن و فنلند به عضویت ناتو می‌پیوندند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد