سیاست-خارجی-افغانستان-اقتصاد-و-فرهنگ-محور-است

معاون دوم رییس جمهور در نمایشگاه «کتاب ایران» که در دانشگاه کابل برگزار شده بود گفت، سیاست خارجی افغانستان سیاست اقتصاد و فرهنگ محور است. به گفته او، حکومت وحدت ملی می‌خواهد روابط فرهنگی و تاریخی را با کشورهای جهان توسعه و همکاری‌های اقتصادی را تقویت کند.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور روز (یک‌شنبه ۲ ثور) در نمایشگاه «کتاب ایران» که در دانشگاه کابل برگزار شده بود گفت، سیاست خارجی افغانستان سیاست اقتصاد و فرهنگ محور است. به گفته او، حکومت وحدت ملی می‌خواهد روابط فرهنگی و تاریخی را با کشورهای جهان توسعه و همکاری‌های اقتصادی را تقویت کند.

وی افزود: «سیاست اقتصاد و فرهنگ محور می‌تواند، سیاست واقع‌گرایانه باشد و بدون توسل به توطئه و خشونت منافع همگی را تأمین کند. امیدواریم کشورهای منطقه به ویژه همسایه‌های ما مناسبات و روابط خود را به‌جای سیاست امنیت و ایدیولوژی محور به یک گفتمان تمدنی و فرهنگی مبدل سازند. این کشورها باید سیاست خارجی‌شان را بر مبنای روابط انسانی و منافع متقابل اقتصادی تنظیم نمایند تا از جنگ‌های نیابتی و منازعات منطقه‌ای جلوگیری شود».

این دومین دور نمایشگاه «کتاب ایران» در دانشگاه کابل و اولین دور گفت‌وگوهای فرهنگی میان افغانستان و ایران است که تا ۸ ثور ادامه دارد. قرار است در این گفت‌وگوی فرهنگی ۱۵ مقاله علمی از جانب افغانستان و ۷ مقاله دیگر از جانب ایران در مورد تصوف، عرفان و ادب ارائه شود.

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، برگزاری چنین نشست‌ها می‌تواند روابط دو کشور را بهبود بخشد. وی با اشاره به ظهور افکار افراطی گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش در کشور اظهار داشت، افکار افراطی در میان مردم ما جا ندارد و کسانی که فریب بیگانگان را خورده‌اند و به گرایش‌های افراطی روی آورده‌اند از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌توانند.

گروه داعش دو سال پیش در ولایت شرقی ننگرهار به فعالیت آغاز کرد. این گروه تا کنون توانسته است حملات خونین تروریستی را در پایتخت راه‌اندازی کند. در تازه ترین مورد در حمله انتحاری امروز در غرب کابل که در یک مرکز توزیع تذکره رخ داد دست‌کم ۸۰ تن کشته و زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.

آقای دانش بیان داشت، وجود گرایش‌های فلسفی، عقلانی و فرقه‌های قدرتمند عرفانی و تصوفی در گذشته از دلایل اصلی عدم تمایل مردم به افکار افراطی بوده است. به گفته او، برای مبارزه با افراط‌گرایی جدید، باید تفکر ادبیات عرفانی و فلسفی در کشور احیا گردد.

او از استادان دانشگاه‌ها خواست برای احیای این گرایش که از خاصیت اعتدال، روا داری، تحمل و بردوباری برخوردار است، تلاش کنند.

در همین حال مقام‌های ایرانی بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور تأکید کرده می‌گویند، اعمار ساختمان دیپارتمنت زبان فارسی در دانشگاه کابل و فراهم‌سازی بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان و استادان دانشگاه‌های افغانستان به ایران نمونه از همکاری‌های فرهنگی این کشور است.

رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در کابل می‌گوید، در نمایشگاه کتاب که از سوی این کشور در دانشگاه کابل برگزار شده در آن ۱۵۰ هزار جلد کتاب از ۷۰ ناشر ایرانی و ۴۰ ناشر افغانستانی به نمایش گذاشته شده است.

به گفته او، کتاب‌های که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند در بخش‌های علمی و دانشگاهی هستند تا دانشجویان بتوانند از آن استفاده بهینه کنند.

در همین حال ناشرانی ایرانی که کتاب‌های‌شان را به نمایش گذاشته‌اند می‌گویند، برگزاری چنین نمایشگاه برای تقویت فرهنگ دو کشور بسنده نیست. آنان از مقام‌های افغان و ایرانی می‌خواهند در این بخش تلاش بیشتر کنند تا آنها بتوانند نمایندگی انتشارات‌شان را در افغانستان و ایران فعال کنند.

سیاست خارجی افغانستان اقتصاد و فرهنگ محور است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد