سیاست‌های-معقول-ا-ا-ارزش-پول-افغانی-را-حفظ-کرده-است

مقام‌های ا.ا اسلامی در واکنش به گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی افغانستان می‌گویند که سیاست‌های اقتصادی امارت اسلامی در جریان دو سال اخیر باعث حفظ ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی در کشور شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا امروز ( سه‌شنبه، 22 حوت) در واکنش به گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی افغانستان طی نوار صوتی در تلویزیون ملی افغانستان، گفته است که سیاست‌های معقول اقتصادی امارت اسلامی در جریان دو سال اخیر باعث حفظ ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی در کشور شده است.

آقای مجاهد افزوده است که تمام ارگان‌های دولتی وخصوصی دست به دست هم داده تا ارزش‌ پول افغانی، نرخ تورم و اقتصاد کشور را درست مدیریت نماید.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که نرخ تورم در ماه جنوری ۲۰۲۴ به دلیل تاخیر در خرید کالا از سوی مردم، عدم سرمایه‌گذاری بازرگانی و توسعه اقتصادی در افغانستان کاهش یافته است. 

بر اساس این گزارش ماهانه تحت عنوان «دیده بان اقتصادی افغانستان»، صادرات افغانستان در ماه جنوری 5 درصد کاهش داشته که بیشتر آن ناشی از کاهش صادرات زغال‌سنگ به پاکستان است در حالی که صادرات منسوجات و مواد خوراکی افزایش یافته است. 

بر اساس این گزارش، واردات افغانستان در این ماه ۳۷ درصد افزایش یافته و ارزش افغانی در برابر ارزهای بزرگ جهانی نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ افغانستان ۱۸۹ میلیارد افغانی گردآوری شده که نسبت به سال قبل آن ۵.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سیاست‌های معقول ا.ا ارزش پول افغانی را حفظ کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد