سیاسیون-در-لویه-جرگه-شخصی-اشتراک-نمی-کنیم

ائتلاف احزاب و سازمان های ملی - دموکرات و ترقی خواه افغانستان اعلام نمود که اگر عملکرد لوی جرگه مشورتی صلح ملی باشد، ائتلاف اشتراک می کند و اگر جنبه شخصی و تیمی داشته باشد، اشتراک نخواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: شیر الله جبارخیل، رئیس حزب ملی وطن امروز دو شنبه(26، حمل) در این کنفرانس تصریح نمود که گفتگو در مورد صلح افغانستان ابعاد پیچیده دارد و باید همه جوانب ذیدخل در این توافقات دخیل باشند تا اجماع صورت بگیرد و به خواسته های مشروع رسیدگی شود.

وی افزود؛ در پنجمین نشست خلیلزاد و نمایندگان طالبان روی دو مسئله توافق صورت گرفت؛ اول خروج نیروهای خارجی از افغانستان و دوم از بین رفتن تهدید خطر طالبان برای دیگر کشورها.

 جبارخیل گفت که ائتلاف احزاب و سازمان های ملی - دموکرات و ترقی خواه افغانستان از گفتگوی صلح خلیلزاد حمایت می کند و از سوی دیگر باید زمینه گفتگوی بین الافغانی فراهم گردد. بنابراین در گفتگوی صلح از جامعه مدنی گرفته تا احزاب سیاسی همه باید نقش داشته باشند.

ائتلاف احزاب و سازمان های ملی - دموکرات و ترقی خواه افغانستان خواهان ادامه گفتگوی صلح در کنار آمادگی برای دایر کردن انتخابات هستند. اما در گفتگوی صلح باید ارزش های آزادی بیان، قانون اساسی و دیگر دست آوردهای ۱۸ ساله نیز حفظ گردد.

میلیون ها دالر در ۱۸ سال اخیر از کمک های جامعه جهانی برای بازسازی افغانستان به مصرف رسیده است و باید تضمین گردد که بعد از صلح، کشور دوباره تخریب نگردد.

محمد داوود راوش، رئیس حزب آبادی افغانستان از دیگر اعضای این نشست گفت: ائتلاف از صلحی که آبادی و آرامی را در پی داشته باشد حمایت می کند.

نورالحق علومی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مورد گفت: صلحی که حقوق همه مردم افغانستان در آن در نظر گرفته شود، اقدام خوبی است اما دایر کردن لوی جرگه مشورتی خلاف قانون اساسی کشور بوده و در این جرگه افراد سفارشی دعوت می شوند؛ بنابراین نتیجه مثبت در پی نخواهد داشت . زیرا این جرگه یک نیرنگ سیاسی است که فقط جنبه انتخاباتی دارد.

وی افزود که اگر عملکرد جرگه ملی باشد، ائتلاف اشتراک می کند و اگر جنبه شخصی و تیمی داشته باشد، ائتلاف در آن اشتراک نمی کند.

آقای علومی هشدار داد که حکومت  ۶۴ ماده قانون اساسی را نقض کرده است و بعد از ماه جوزا دوره آن ختم می گردد و حقوقدانان و دیگر اقشار جامعه افغانستان روی حکومت موقت فکر خواهند کرد تا یک انتخابات سراسری را دایر کنند.

قابل ذکر است که احزاب و سازمانهای اشتراک کننده این نشست: ۱ حزب ترقی افغانستان، ۲ حزب وطن، ۳ حزب متحد ملی افغانستان، ۴ حزب پیوند ملی افغانستان، ۵ حزب آبادی افغانستان، ۶ حزب همبستگی سعادتمند افغانستان، ۷ تفاهم و دموکراسی افغانستان، ۸ حزب ملی فعالین صلح افغانستان، ۹ حزب ملی وطن، ۱۰ حزب توسعه افغانستان، ۱۱ کمیسیون احزاب و سازمان های سیاسی کشور می باشند.

سیاسیون: در لویه جرگه شخصی اشتراک نمی کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد