سیما-سمر-اشخاص-متقلب-نباید-در-پارلمان-راه-یابند

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اظهار داشت؛ کسانی که از موقعیت و جایگاه شان سو استفاده کرده، پرونده دارند و حتی در خرید و فروش آرای مردم دست دارند، نباید در پارلمان راه یابند.

به گزارش افغان نیوز: سیماسمر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، امروز پنج شنبه(26، میزان) طی کنفرانس خبری در کابل گفت که انتخابات یک پروسه مهم برای رسیدن به دموکراسی است، بنابراین اشتراک در انتخابات، حکومتداری مردم را در تعیین سرنوشت شان نشان میدهد.

وی افزود؛ یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می دهد که در بخش اول ثبت نام متاسفانه شمار زیادی از مردم بخاطر نبود امنیت در این پروسه ثبت نام نکردند، از میان ۱۳ هزار نفر که در  زندان به سر می برند نیز کسانی ثبت نام نکردند؛ درحالیکه باید به آنها نیز حق داده می شد.

بانو سمر تصریح کرد که تذکرهای غیر قانونی نیز در جریان این پروسه توزیع شده است، و همچنین در بعضی ولایت ها بخاطر تهدیدات امنیتی، مواد انتخاباتی نرسیده و شمار از مرم تذکره نداشتند و هیچ ثبت نام نتوانسته اند، برخی ها در قسمت تبلیغات شان خلاف اصول عمل نموده و عکس های شان را روی عکسای رقیب های شان چسپانده اند.

وی اضافه کرد؛ کمیسیون در مجموع ۳۰ حمله انتحاری را ثبت کرده که در جریان این حملات، حدود ۲۴۰ نفر کشته و زخمی شده اند که از این جمله ۵۴ کشته و ۱۵۶ زخمی به ثبت رسیده است و در جریان توزیع تذکره نیز بیش از ۱۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

 سیماسمر گفت: در مجموع ۷۳۷۴ مرکز قرار بود فعال شود اما ۵۰۱۰۰ مرکز آن فعال و از این میان  ۴۴ مرکز آن زیر تهدیدات امنیتی قرار دارد.

رییس کمیسیون حقوق بشر پیشنهاد داد که نهادهای امنیتی باید تلاش نمایند تا در  جریان برگزاری انتخابات هیچ گونه ناامنی بوجود نیاید تا مردم با حضور گسترده ای شان در این پروسه ملی اشتراک نمایند. نیروهای نهادهای بین المللی نیز باید در این راستا فعال بوده و تلاش نمایند.

خانم سمر گفت که کمیسیون انتخابات باید شمارش آرا را بصورت صادقانه انجام دهد و نسبت به مناطقی که بیشتر خانم ها حضور می یابند، توجه خاص داشته باشد؛ زیرا زنان بیشتر آسیب پذیر می باشند.

 وی با ابراز نگرانی از تامین امنیت شهروندان از مخالفان مسلح خواست تا از حملات و کشتار مردم افغانستان بصورت جدی خود داری نمایند. خانم سمر تاکید داشت؛ یکی از نگرانی های دیگر ما روند بایومتریک سازی شهروندان است؛ زیرا کارمندان این پروسه و مردم هیچگونه آموزش در این ارتباط نداشته و ندارند.

بانو سمر خطاب به نهادهای عدلی و قضایی کشور گفت که در زمینه جلوگیری از فساد باید همکاری داشته باشند؛ زیرا کسانی هستند که از موقعیت و جایگاه پارلمانی شان سو استفاده کرده و پرونده دارند و حتی در خرید و فروش آرای مردم دست دارند، بنابراین  افراد متهم به تقلب نباید در پارلمان راه یابند.

سیما سمر: اشخاص متقلب نباید در پارلمان راه یابند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد