سیما-سمر-طالبان-باید-از-مردم-افغانستان-عذرخواهی-کنند

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که طالبان باید عذرخواهی و مردم افغانستان بخشش کنند، زیرا جنگ و انتقام گیری راه حل نیست و کشور را به بحران بیشتر مواجه می کند.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز شنبه(7، ثور) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت؛ تحقیق جدید زیر نام" نقش خانم ها در صلح و امنیت" نشان می دهد که خانم ها از یک طرف با بیشترین خشونت مواجه اند و از سوی دیگر نبود زمینه تعلیم و تربیه برای دختران سبب شده است که خانم ها از حقوق شان آگاهی نداشته باشند و به بهانه های مختلف حقوق آنان تلف گردد.

خانم سمر گفت که هرچند با افزایش نفوس در کشور فقر نیز افزایش پیدا کرده است اما خانم ها در میدان جنگ بیشترین آسیب را دیده و هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

رییس کمیسیون حقوق بشر با ارشاره به پروسه صلح گفت که باید نقش زنان در گفتگوی صلح پر رنگ شود، زیرا پروسه تبعیض آمیز نمیتواند منجر به صلح گردد و فرق نمی کند که این تبعیض جنسیتی باشد یا قومی و زبانی. بنابراین اشتراک زنان در روند صلح نباید سمبولک باشد.

سمر تاکید کرد: زنان افغان در گفتگوی صلح عدالت می خواهند و پروسه صلح نباید سبب انتقام گیری بعد از تحقق این روند گردد که ناامنی و تشدد جنگ را به همراه داشته باشد که مردم خود را در داخل دیوارهای سمنتی انحصار کنند.  وی تاکید داشت که ارزش های حقوق بشری نباید به معامله گرفته شود تا زنان از حق آزادی، تحصیل و کار برخوردار باشند.

وی با تاکید بر حفظ نظام کنونی در گفتگوی صلح  گفت که طرف مذاکره کننده با گروه طالبان دولت افغانستان می باشد و کشور های خارجی نمی توانند از آن نمایندگی کنند.

بانو سمر با بیان اینکه قبل از صلح باید آتش بس اعلام شود، گفت که طالبان باید عذرخواهی و مردم افغانستان بخشش کنند، زیرا جنگ و انتقام گیری راه حل نیست و کشور را به بحران بیشتر مواجه می کند.

این در حالی است که طالبان هنوز برای گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان حاضر نشده اند و نیز اخیراً نشست بین الافغانی که قرار بود به تاریخ 19 اپریل در قطر برگزار شود به دلیل اختلافات بر سر فهرست اشتراک کنندگان آن لغو شد؛ اما تلاش‌های جهانی خلیلزاد در روند صل افغانستان ادامه دارد.

سیما سمر: طالبان باید از مردم افغانستان عذرخواهی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد