سیماسمر-به-طالبان-کلمه-«بخوان»-در-قرآن-تنها-به-مردان-تعلق-ندارد

رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نشست پارلمان اروپا خطاب به طالبان گفت که اسلام با کلمه «بخوان» آغاز شده و هدف آن تنها مردان نیست.

به گزارش افغان نیوز؛ اتحادیه اروپا در اقدامی بی‌پیشینه، نشست دو روزه‌ای را زیر نام «روزهای زنان افغان» روز سه‌شنبه (١٢ دلو) برگزار کرد که قرار است امروز نیز وضعیت بانوان افغانستان پس از حاکمیت طالبان را بررسی کند.

سیماسمر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این نشست گفت که اسلام با کلمه «بخوان» آغاز شده است و هدف آن آموزش برای همه است، نه تنها برای مردان. 

رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از امارت اسلامی خواست که در راستای ایجاد یک حکومت فراگیر گام بردارد. 

وی افزود که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و باید بتوانند از حقوق و آزادی‌های شان استفاده کنند.

در همین حال، انجلینا جولی، هنرپیشه سرشناس هالیوود نیز در این نشست از امارت اسلامی خواست که تمام مکاتب دخترانه را بازگشایی کند و به زنان اجازه دهد که به گونه آزادانه در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شرکت کنند.

روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا در نخستین روز نشست ویژه این نهاد درباره زنان افغانستان گفت که جهان هر گونه تعامل با طالبان را منوط به احترام به حقوق زنان کند.

این درحالی است که بازگشت طالبان به قدرت در چند ماه گذشته، بسیاری از زنان افغان از کار منع شده‌اند و دختران بالاتر از صنف ششم در برخی از ولایات افغانستان به مکتب رفته نمی‌توانند.

سیماسمر به طالبان: کلمه «بخوان» در قرآن تنها به مردان تعلق ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد