سیگار-اقدامات-جنسیتی-زنان-را-در-شرایط-دشوار-قرار-داده‌است

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان« سیگار» گفته است که اقدامات مبتنی بر تعصبات جنسیتی جریان دارد که زنان افغانستان را در شرایط دشواری قرار داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سیگار امروز (شنبه، 18 سرطان) در توییتی نوشته‌است: «ما نگران تلاش‌های مستمر و سیستماتیک برای حذف زنان از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر کشور هستیم».

این اداره گفت که گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل و کارشناسان حقوق بشر این سازمان از سیاست جاری در برابر زنان انتقاد کرده و گفته‌اند:« در مجموع، این سیاست‌ها مجازات دسته جمعی زنان و دختران را تشکیل می‌دهند».

زنان پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان دشوارترین دوره زندگی‌شان را سپری می‌کنند.

زنان و دختران از آموزش و کار گرفته تا فعالیت‌های اجماعی، اقتصادی، سفر و حتی پوشش ظاهری زنان با وضع مقررات و محدودیت‌های امارت اسلامی روبه‌رو بوده‌اند.

طبق گزارش‌ها در روزهای اهیر دست‌کم شش زن و دختر در ولایات مختلف خودکشی کرده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان در نشست شواری حقوق بشر این سازمان گفته‌بود که امارت اسلامی عمدا زندگی زنان در افغانستان را محدود می‌کنند.

آقای بنت گفت: «مقامات کنونی افغانستان به طور گسترده زندگی زنان را محدود کرده‌اند و به طور عمدی استقلال، آزادی و حثیبت زنان را هدف قرار داده و فرهنگ معافیت از مجازات را ایجاد کرده‌اند».

میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا از وضعیت زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و گفته است:« پس از تسلط طالبان در ماه آگوست سال گذشته زنان و دختران مهم‌ترین و سریع‌ترین عقب‌گرد را در استفاده از حقوق‌شان تجربه می‌کنند».

او گفت که اگر تغییری فوری به وجود نیاید، آینده آن‌ها تاریک‌تر خواهد بود.

این درحالی‌ست که به تازگی رییس شورای علمای مارت اسلامی می‌گوید که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم بزودی بازگشایی می‌شود.

سیگار: اقدامات جنسیتی زنان را در شرایط دشوار قرار داده‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد