شماری-از-کشور-ها-در-روند-کاری-کمیسیون-انتخابات-افغانستان-مداخله-میکند

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان«تیفا» می‌گوید که اعمال نفوذ شماری از کشورها و فشارهای سیاسی در کار کمیسیون‌های انتخاباتی بر کارکرد این دو کمیسیون تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش افغان نیوز: محمد نعیم ایوب زاد، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز( چهارشنبه، 13 قوس) در نشست خبری نگرانی این نهاد ناظر انتخاباتی را از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات و تنش‌های موجود در آن اعلام کرده و گفت: «اگر وضعیت انتخابات همین گونه ادامه داشته باشد، افغانستان به بحران کشیده می‌شود».

رییس تیفا تاکید کرد که انتخابات به یک بن بست روبرو است و کمیسیون انتخابات نتوانسته  قناعت تیم های انتخاباتی را حاصل کرده و تقویم انتخاباتی را عملی نماید.

آقای ایوبی افزود: "مشکل در کمیسیون مستقل انتخابات تخنیکی نسیت بلکه افراد در این کمیسیون با پیش کشیدن بحث‌های تخنیکی می‌خواهند در راستای منافع شخصی خود کار کنند و رهبری کمیسیون هم مشکلات و کم‌کاری‌های خود را نمی‌پذیرد".

رییس تیفا با تاکید بر اینکه پروسه بازشماری آرا از نظر تخنیکی مشکل دارد و دست برد‌های در آن صورت گرفته است، گفت: «کمیسیون انتخابات با آمار و ارقام آرا بازی کرده و شعار سر می‌دهد و هنوز نتوانسته که آرای سفید را از سیا جدا کند». او تاکید کرد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات برای تیفا اجازه دهد این نهاد می تواند در مدت یک هفته آرای سفید را از آرای سیاه تفکیک نماید.

وی  افزود: «مشکلات در کمیسیون می‌تواند دو مسئله داشته باشد نخست اینکه یا کمسیون در امور مدیریت انتخابات ناتوان است و یا اینکه از طرف افراد خاص در کار کمیسیون دخالت صورت می گیرد».

او گفت که اگر در کار کمیسیون کدام دخالت و غرض وجود ندارد باید جلسات آن علنی برگزار شود و نهادهای ناظر و جانب های دخیل در انتخابات باید در آن اشتراک داشته باشد.

به گفته رییس تیفا اگر وضعیت موجود در راستای انتخابات ادامه پیدا کند، انتخابات در افغانستان دفن شده و دموکراسی از بین می رود و وضعیت به طرف خشونت کشیده می شود.

ایوبی جامعه جهانی را در مورد انتخابات افغانستان متهم به بی توجهی کرده و می‌گوید و در برابر نابه سامانی های کمیسیون هیچ نوع واکنش نشان نمی‌دهد و این بی توجهی باعث نگرانی نهادهای ناظر انتخاباتی از جمله تیفا شده است.

آقای ایوبی تلاش‌های صلح را از سوی شماری از کشورهای جهان عوام فریبانه خوانده و گفت که تلاش های عوام فریبانه چه در داخل و چه در بیرون افغانستان در راستای صلح، انتخابات افغانستان را تحت شعاع قرار داده و انتخابات را از مسیر اصلی آن منحرف می‌کند. او تاکید کرد که  بدون یک حکومت مشروع که در نتیجه انتخابات سالم و شفاف به وجود آمده باشد، تامین صلح نا ممکن است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در اخیر با نشر اعلامیه گفت که این نهاد در طول دو ماه گذشته دریافته است که ضعف در مدیریت کارهای تخنیکی و مسلکی کمیسیون انتخابات، اعمال نفوذ شماری از نهادها و کشورها در کار کمیسیون‌های انتخاباتی و فشار سیاسی تکت‌های انتخاباتی بر کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی تاثیر منفی گذاشته است.

در اعلامیه این نهاد آمده است یافته‌های نظارتی تیفا نشان می‌دهد که عدم تفاهم دیدگاه میان کمیشنران و دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، غیر حاضری شماری از کمیشنران و نداشتن ظرفیت لازم تخنیکی و انتخاباتی نیز تاثیر مستقیم بر کارکرد ضعیف این کمیسیون دارد.

این همه در حالی است که روز گذشته شورای نامزدان؛ کمیسیون مستقل انتخابات را به کم کاری و ناتوانی متهم کرده و گفت که این کمیسیون انتخابات و دموکراسی را در افغانستان دفن کرده است.

 

 

 

شماری از کشور ها در روند کاری کمیسیون انتخابات افغانستان مداخله میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد