شورای-هماهنگی-توافقنامه-چابهار-برگزار-می-شود

پروتکل های الحاقی توافقنامه بندر چابهار از سوی پارلمان های ایران، افغانستان و هند تصویب شده و شورای هماهنگی این توافقنامه به زودی برگزار می شود.

به گزارش افغان نیوز: وزارت ترانسپورت گفته که پروتکلهای الحاقی توافقنامه بندر چابهار از سوی پارلمانهای هند، افغانستان و ایران تصویب شده و به زودی شورای هماهنگی با نمایندگانی از این سه کشور برای بحث و تدوین آن برگزار میشود.

فوزیه احسانی، معاون وزارت ترانسپورت، روز جمعه (۲۰ دلو) در نمایشگاه ترانزیت موسوم به «حمل و نقل و سفر» در کابل گف کهت بندر چابهار راه خوب و مهم ترانزیتی برای افغانستان میباشد.

خانم احسانی گفت که کارها در خصوص توافقنامه بندر چابهار به شکل بسیار خوب به پیش میرود.

او افزود"به زودی شورای هماهنگی توافقنامه چابهار به سطح معینان سه کشور به شمول ایران، افغانستان و هند برگزار میشود. امیدوار هستیم که بتوانیم یک پیشرفت بسیار خوب و به عنوان یک راه بدیل ترانزیت تا زمانی که مشکلات حمل و نقل ما با پاکستان حل میشود، بتوانیم از موافقتامه چابهار به نحو احسن آن استفاده کنیم."

وی همچنین گفت که در آینده نزدیک، ششمین نشست کمیته حمل و نقل میان معاونان وزارتهای ترانسپورت افغانستان و ایران در خصوص مسایل مربوط به حمل و نقل برگزار خواهد شد.

معاون وزارت ترانسپورت همچنین گفت که این وزارت روی احداث بندر خشکه در زرنج که یک گام بسیار مثبت در جهت ایجاد تسهیلات در بخش حمل و نقل خوانده میشود با همکاری وزارت مالیه کار میکند.

گفتنی است که نمایشگاه «حمل و نقل و سفر» با شرکت مقامات وزارت تجارت و صنایع، ترانسپورت، بخش خصوصی و نمایندگان سفارتهای ترکیه و ایران در کابل برگزار شده است.

توافقنامه بندر چابهار سال گذشته میان رهبران افغانستان، ایران و هند به امضا رسید و حکومت افغانستان استفاده از این بندر را یک فرصت مهم ترانزیتی، تجارتی و نقطه اتصال سه کشور عنوان کرد.

سید قاسم ذاکری؛ سرکنسول ایران در افغانستان نیز در نمایشگاه «حمل نقل و سفر» در کابل، مسیر ترانزیتی چابهار را یکی از پروژههای مهم سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند خواند.

وی درباره تلاشهای کشورش در جهت فراهم آوری تسهیلات در بندر چابهار برای تجار افغان، گفت:«تا به حال ۱۶۵ شرکت افغانی و ۳۵۲ شرکت خارجی در منطقه آزاد چابهار ثبت شده و مشغول فعالیت میباشند. تاکنون ۵۰ هکتار زمین به صورت اجاره برای مدت ۵۰ سال در اختیار سرمایه‌داران افغان قرار داده شدهاست.»

اولین محموله گندم کمکی هند در ماه جدی سال جاری از طریق بندر چابهار وارد افغانستان شد.

شورای هماهنگی توافقنامه چابهار برگزار می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد