شوروی-سابق،-مصیبت‌های-فراوانی-برجا-گذاشت

شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به‌سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان، اعلام نموده که این رویداد تاریخی، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی برجا گذاشت.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه این شورا آمده است که (۲۶، دلو) مبارزه، ایثار و قربانی مردم افغانستان به ثمر نشست و قشون اشغالگر شوروی سابق سرافگنده از افغانستان بیرون شدند. 

نیروهای قشون سرخ در ۶ جدی ۱۳۵۸ به کشور هجوم آورده و رژیم دست‌نشاندۀ خویش را به قدرت رساندند. پس از آن، رژیم کمونیستی به کمک تجهیزات و نیروهای سرخ از هیچ جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین‌المللی دریغ نورزید.

قشون ۱۲۰ هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نظامی و سلاح‌های مدرن بود؛ اما با مبارزۀ سرسختانه و شجاعانۀ ملت مواجه شدند. این ایستادگی و مقاومت در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانۀ ملت‌ها کم‌نظیر بود. 

در نهایت، نیروهای شوروی سابق پس از ده سال جنگ و ویرانی در برابر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شکست را پذیرفته و با ندامت، تلفات و خسارات هنگفت، افغانستان را ترک کردند. 

جهاد و مقاومت مردم افغانستان مناسبات حاکم بین‌المللی را برهم زد و راه را برای آزادسازی سایر ملت‌های محروم باز کرد. 

متأسفانه، در دورۀ اشغال ده ساله، افغانستان به ویرانه مبدل شد. بیش از ۱ میلیون تن شهید، ده‌ها هزار تن معلول و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت گرديدند.
قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق اگرچه با ناکامی و شکست افغانستان را ترک کرد؛ اما پشت سر خود، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت.

پیامدهای حضور نیروهای اشغال‌گر شوروی سابق هنوزهم در افغانستان پیدا است. فرهنگ سنت کودتا و حضور تروریزم در زمان اشغال اساس‌گذاری شد و سبب ادامۀ جنگ و خشونت در کشور گردید.

این درحالی است که رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان در پیوند به سالروز خروج‌ ارتش شوروی پیشین از کشور، می‌گوید که افغان‌ها در فضای وحدت و همدلی همواره پیروز بوده اند؛ اما در هنگام منفعت طلبی و تنش داخلی شکست را تجربه کرده اند.

شوروی سابق، مصیبت‌های فراوانی برجا گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد