صالح-برای-وزارت-اطلاعات-و-فرهنگ-شرط-گذاشت

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید: اگر وزارت اطلاعات و فرهنگ فهرست تمام بناهایی را که «عنوان میراث تاریخی» دارد، تهیه نکند؛ اظهارنظر خود را درباره سینماپارک تصحیح کند.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری امروز چهارشنبه (۲۱ عقرب) به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داده تا فهرست تمام بناهایی را که «عنوان میراث تاریخی» دارد، به دفتر معاونت اول ریاست جمهوری بسپارد.

آقای صالح در فیس‌بوکش نوشته است که اگر چنین فهرستی وجود ندارد، وزارت اطلاعات و فرهنگ ملکف است که پیش از نشست بعدی کابینه اظهارنظر خود را درباره سینماپارک تصحیح کند.

معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرده است که حکومت «باید یک‌صدا» داشته باشد و رفتن زیر تأثیر هیاهو و ساختن جزیره مجزا برای خود، پذیرفتنی نیست.

صالح افزوده است: «ما برای همه ۱۱ روز وقت دادیم و اعلان کردیم که سینمای پارک شهرنو که غیرقابل ترمیم و فرسوده شده است، به خاطر اعمار مرکز فرهنگی جدید، تخریب می‌شود؛ اما هیچ کسی سندی برای این‌که سینماپارک جز آثا تاریخی است، ارائه نکرد.»

به گفته صالح، یادآوری از خاطرات فلم دیدن و دیدار از این مکان توسط نسل ارشد شهر کابل آن را تبدیل به آثار عتیقه نمی‌کند و سلیقه‌گرایی باید پاسخ داشته باشد.

وی توضیح داده است که سینماپارک شهر نو «اثر عتیقه» نبود و تنها بخشی از خاطرات یک نسل از «کابلیان عزیز» بوده است. او می‌تواند صدها مثال از تخریب این‌گونه مکان‌ها در کشورهای دیگر در غرب و شرق بنویسد.

آقای صالح تأکید کرده است که زمین سینماپارک شهرنو به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایط، زیر فشار بیرونی و درونی، برای هدفی غیر از ایجاد مرکز فرهنگی استفاده نخواهد شد.

 وزارت اطلاعات و فرهنگ پیش از تخریب سینماپارک از معاون اول ریاست جمهوری و شهرداری کابل خواسته بود که در تخریب آن درنگ کنند. این وزارت، تخریب سینماپارک را غیرقابل قبول برای افکار عمومی و شهروندان کشور خوانده بود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ، سینماپارک را یکی از میراث‌های مهم فرهنگی، هنری و تاریخی کشور توصیف کرده است.

در اعلامیه وزارت اطلاعات و فرهنگ آمده است که سینماپارک، اگر هیچ کاربردی نداشته باشد، یکی از میراث‌های مهم فرهنگی قابل حفظ و جزیی از خاطره‌های هنری هنرمندان کشور است.

وزارت اطلاعات فرهنگ تأکید کرده بود که شهروندان افغانستان با سینماپارک و دیگر سینماها، با فلم، سریال و نمایش‌های هنری آشنا شده‌اند و نزدیک به ۷۰ سال از عمر سینماپارک می‌گذرد و اکنون جزیی از میراث‌های فرهنگی قابل حفظ به حساب می‌آید.

این درحالی است که شهرداری کابل به دستور امرالله صالح، روز دوشنبه‌شب (۱۹ عقرب) با وجود مخالفت‌های گسترده سینماپارک را تخریب کرد.

صالح برای وزارت اطلاعات و فرهنگ شرط گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد