صالح-ما-از-خلیل‌زاد-به-عنوان-یک-امریکایی-توقع-عاطفی-نداریم

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که آمریکایی‌ها برای پاک کردن خون شهید و اشک یتیمان در افغانستان نیامده اند و ما نباید از زلمی خلیل‌زاد چون روزی افغان بوده ، توقع عاطفی داشته باشیم.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، شام دیروز یک‌شنبه(16، سنبله) در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز گفت که ما دارلنگ آمریکا نیستیم و آمریکا نیز دارلنگ ما نیست بلکه منافع ملی داریم و در میز های بین المللی دنبال می‌کنیم .

وی افزود که آمریکا برای پاک کردن خون شهید و اشک یتیمان افغانستان نیامده است، اینجا منافع ژئوپولتیک و جیواستراتیژیک دارد و به سادگی از اینجا نمی‌رود .بنابراین، مردم و دولت خود را نباید وابسته به بودن و نبودن چهار هزار سرباز آمریکایی بدانیم.

آقای صالح تصریح کرد که از زلمی خلیل‌زاد چون روزی افغان بوده ، توقع عاطفی نکنید! او یک آمریکایی و حامی منافع ملی کشورش است. ما با او روی منافع ملی کشور خود به زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم حتا اگر با دروغ .

صالح گفت که سیاست مدار دارای خط ملی متمایل  به گروه های دارای ارزش های ملی میشود، نه طرفدار یا دشمن شخصیت های سیاسی . آدمی‌ که امروز تغییر نکرده باشد و در گذشته گیر مانده باشد، یک دگماتیست بی مصرفی بیش نیست .

آقای صالح در مورد روابط طالبان و پاکستان گفت که ما در عصر اعترافات سیاسی هستیم و اسلام‌آباد اعتراف می‌کند که با طلبان است . اما برای من کار کردن با طالبان غیر ممکن است و برای ریس جمهور غنی، طالبان تروریست اند .

به گفته وی؛ آنچه از راه اندازی پروسه صلح تا رهایی پنج هزار زندانی طالبان اتفاق افتاده است، مبنای خواست آن از سوی مردم و جهان (امریکا)می‌آید . اگر بدست غربی ها می‌بود باید این پنج هزار مجرم و قاتل خیلی وقت پیش یعنی به تاریخ چهار حوت سال گذشته رها می‌گردید؛ ولی ما بخاطر حد اقل آشنایی مردم و جلب توجه جهانیان به این لیست، وقت کشی و مقاومت کردیم !

معاون اول ریاست جمهوری همچنان تصریح کرد که با داشتن اردو، استخبارات، نظام‌های اقتصادی، تعلیمی، صحی و اجتماعی نیاز به ایجاد حکومت موقت نیست چنانچه دیگر زمان زمانه ی خلافت و امارت نیست !

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، در آستانه شروع مذاکرات بین‌الافغانی به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است.

در خبرنامه وزارت خارجه امریکا که روز شنبه(15، سنبله) نشر شد، آمده است که مردم افغانستان برای کاهش پایدار خشونت و یک توافق سیاسی که به جنگ پایان می‌دهد، آماده هستند.

صالح: ما از خلیل‌زاد به عنوان یک امریکایی توقع عاطفی نداریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد