صلح-به-میل-تفنگ-طالبان-ربطی-ندارد،-راه-دیگری-باید-جست

رییس وفاق ملی می‌گوید که صلح از طریق میل تفنگ طالبان و توافق حکومت کنونی با این گروه تامین نمی‌شود؛ مردم به میکانیزم جدیدی نیاز دارند.

به گزارش افغان نیوز: احمد ولی مسعود، رییس وفاق ملی، امروز( چهار شنبه، ۶ حوت) در نشست خبری گفت که در سفر رسمی‌اش در پاکستان با مقام‌ها و نهادهای این کشور روی پروسه صلح افغانستان، مشکلات مهاجران، و تسهیلات ویزه و تجارت گفتگو کرده است. 

آقای مسعود افزود؛ مقام‌های پاکستان در این سفر اعتراف کرد که در پالسی‌های گذشته‌اش نسبت به افغانستان اشتباه کرده و اکنون به این نتیجه رسیده که جنگ باید از  طریق یک راه حل سیاسی پایان یابد. 

وی گفت که در این سفر، ضمن گفتگو روی مسائل صلح، بر منطقه‌گرایی اقتصادی میان افغانستان و پاکستان نیز تاکید کرده است؛ زیرا با این کار، بسیاری از مشکلات و تضاد منافع میان دو کشور حل خواهد شد. 

به گفته او؛ مناسبات تعریف ناشده میان افغانستان و پاکستان که مشکلات از آن سرچشمه می‌گیرد، باید از طریق یک پالسی واضح تعریف گردد. 

رییس وفاق ملی می‌گوید که در دیدارش با عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان روی تداوم گفتگوی مردم با مردم، پارلمان با پارلمان و نهاد با نهاد در زمینه صلح نیز تاکید کرده است.

مسعود گفت: افغانستان در چهار راه امنیتی کشورهای منطقه واقع شده است که در آن نقش پاکستان نسبت به سایر کشورهای منطقه مهم‌تر است و باید تلاش شود با این کشور سیاست مناسب اتحاذ گردد. 

رییس وفاق ملی تاکید کرد که وقتی جامعه جهانی، کشورهای منطقه و مردم افغانستان صلح می‌خواهند، رهبران سیاسی نباید به خاطر امتیاز گیری و منافع شخصی شان، پروسه ملی را به گروگان گیرند.

به باور مسعود؛ تا زمانیکه معمای قدرت در داخل افغانستان حل و سیاست خارجی متناسب با اوضاع کنونی گرفته نشود، صلح در کشور تامین نخواهد شد. از سوی هم، بیشتر مشکلات درونی کشور به خاطر سیستم متمرکز کنونی است و باید روی ساختار غیر متمرکز کار شود. 

این درحالی است که سفر احمد ولی مسعود، رییس وفاق ملی پنجمین سفر رهبران سیاسی کشور در یک سال گذشته به پاکستان است. پیش از این، گلب‌الدین حکمتیار و محمد کریم خلیلی نیز به دعوت رسمی به پاکستان رفته و روی پروسه صلح با مقام‌های این کشور گفتگو کردند.

صلح به میل تفنگ طالبان ربطی ندارد، راه دیگری باید جست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد