صلح-در-افغانستان-افسانه-ای-بیش-نیست

نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی از پدیدۀ بنام صلح استفاده های گوناگون نموده و اکنون صلح در افغانستان افسانه ی بیش نیست.

به گزارش افغان نیوز: نهاد تحت نام "خانه صلح افغانستان" امروز سه شنبه(3 – دلو) در کنفرانس مطبوعاتی در کابل پیرامون« پروسه صلح و وضعیت امنیتی درکشور»، گفت که صلح در افغانستان از همه ابعاد از پیدایش جنگ تا اکنون افسانه ای بیش نبوده است.

این نهاد هدف از نشست امروزی شان را، تاکید روی با صلاحیت شدن شورای عالی صلح و بیرون آوردن پروسه صلح از حالت پروژه ای و استفاده های سلیقه ای سیاسیون خواند.

عارفه امید، سکرتر خانه صلح افغانستان کم کاری ها و عدم نتیجه بخش بودن ساختارهای که برای تحقق صلح کار می نمایند را نگران کننده خوانده، می گوید که وضعیت امنیتی، فساد و فقر با گذشت هر روز بدتر شده و افزایش یافته است.

خانم امید می افزاید، هیچ نهاد داخلی و بیرونی تا اکنون آسیب شناسی دقیق از عامل و فکتورهای نا امنی در افغانستان نداشته و برای رسیدن به صلح  عمومی راهکارهای عملی شناسایی نشده است.

به گفته خانم امید، جنگ افغانستان در کنار عوامل داخلی، عوامل متعدد منطقوی و جهانی نیز دارد که پرداختن به عوامل مذکور، دسترسی به صلح و مصالحه درکشور، امر دشوار و بعید خواهد بود.

از سوی هم، رحیم جامی، یکتن از اعضای این نهاد می گوید؛ نقش شورای عالی صلح و شورای امنیت باید تفکیک شود، زیرا بسیاری از تداخلات وظیفوی از سوی شورای امنیت درکارهای شورای عالی صلح صورت می گیرد.

وی تصریح نمود، دست‌آوردهای مدنی 16 سال گذشته، اعم از حقوق زنان، آزادی بیان، آزادی رسانه ها و دیگر آزادی های مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نباید به معامله گرفته شود.

وی خاطرنشان ساخت، 21 شبکه تروریستی در کشور جنگ دارند اما دولت تا اکنون از دشمن شناخت دقیق ندارد.

اعضای این نهاد تاکید می ورزد که صلح، یک برنامه و هدف ملی است، باید قربانی گرایشات سیاسی و حلقات خاص نشود.

این نهاد در اعلامیه شان بیان داشته که پروسه صلح باید افغانستان شمول شده، اصلاحات ژرف و کلیدی درشورای عالی صلح به میان آمده و همچنین در این پروسه نقش مردم، نهادهای جامعه مدنی، احزاب سیاسی و پارلمان برجسته گردد.

این درحالی است که نمایندگان شورای عالی صلح، حدود دو هفته قبل با نمایندگان طالبان از دفتر قطر، گروه ملا رسول و حزب اسلامی به هدف پایان دادن جنگ در افغانستان بحث و مذاکره داشتند. اما گزارش های و جود دارد که نماینده‌گان طالبان حضور شان را در این نشست رد کرده، و اظهار داشته اند که فردی به نمایندگی از این گروه دراین نشست حضور نداشته است.

صلح در افغانستان افسانه ای بیش نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد