صلح-پایدار-بدون-تضمین-آزادی-بیان-معنی-ندارد

مسوولان رسانه‌ها در افغانستان می گویند که بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، صلح عادلانه و پایدار امکان‌پذیر نیست.

به گزارش افغان نیوز: سازمان گزارش‌گران بدون مرز، نهادهای رسانه‌یی در افغانستان و شماری از مسؤولان رسانه‌ها در افغانستان، از آنچه‌که احتمال قربانی‌شدن آزادی بیان و رسانه‌ها در گفت‌وگوهای صلح می‌دانند، ابراز نگرانی می‌کنند.

مسؤولان این نهادها، روز (چهارشنبه، ۲۷سنبله) طی یک نشست در کابل، جامعۀ جهانی را به حمایت از صلح عادلانه و پایدار در افغانستان فرا خواندند.

آنان تأکید کردند که هرچند مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و طالبان متوقف شده‌اند، اما احتمال دارد این روند ازسر گرفته شود. بنابراین بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، صلح عادلانه و پایدار امکان‌پذیر نیست.

مسؤولان نهادهای رسانه‌یی در افغانستان، از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خواستند که از صلحی پشتیبانی کنند که آزادی رسانه‌ها در آن تضمین شود.

رضا معینی، مسؤول دفتر افغانستان و ایران سازمان خبرنگاران بدون مرز در این باره بیان داشت: "ما از همه شرکت کننده‌گان داخلی و خارجی مذاکرات صلح افغانستان، می‌خواهیم که همه تلاش‌های خود را برای تضمین حفاظت از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران بربنیا قانون اساسی و سیار السناد تقنینی مراتبط جمهوری اسلامی افغانستان و موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر از این اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی به کار گیرند."

اعضای این نهادها، از شرکت کننده‌گان مذاکرات صلح نیز خواستند تا برای تضمین و حفاظت از آزادی بیان، رعایت تعهدان بین‌المللی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه، نگهداری از دست‌آوردهای هژده سال گذشته، نگهداری از کمیتۀ مشترک رسانه‌ها و حکومت برای مبارزه با خشونت در برابر خبرنگاران و حمایت از تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران بکوشند.

عزیز احمد تسل، رییس فدراسیون خبرنگاران نیز اظهار داشت: "ما از حکومت و طالبان می‌خواهیم تا مذاکرات را دوباره آغاز کنند."

بربنیاد اطلاعات این نهادها، در نُزده سال اخیر، ۱۲۰ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند که از این میان شانزده تن آنان خبرنگاران خارجی استند.

این درحالی است که هم‌اکنون ۱۸۷۹ رسانۀ چاپی، تصویری و شنیداری در کشور فعال استند و این‌ها یکی از دست‌آوردهای بزرگ در هژده سال گذشته خوانده می‌شود.

صلح پایدار بدون تضمین آزادی بیان معنی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد