صلح-یا-جنگ؛-دو-روز-بعد-مشخص-می‌شود

سفر هیات بلند‌رتبه دولتی به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی به قطر، طی دو روز آینده مشخص می‌کند که مردم افغانستان در جنگ و خشونت می‌مانند یا به صلح دست می‌یابند.

به گزارش افغان نیوز؛ عطاالرحمن سلیم، معاون شورای عالی مصالحه ملی، امروز( شنبه، ۲۶ سرطان) در «کنفرانس ملی جوانان برای صلح» که از سوی دفتر میدیوتیک دایر شده بود، گفت که مذاکره و گفتگو در روند صلح از اولویت حکومت است؛ اما تامین صلح مانند جنگ در اختیار مردم افغانستان نیست.

آقای سلیم از اقدام علمای کشورهای اندونیزیا، پاکستان، عربستان و افغانستان مبنی بر نا مشروع اعلام کردن جنگ طالبان ابراز خرسندی کرده و گفت که طالبان دیگر به نام دین و شرعیت در برابر مردم افغانستان جنگ کرده نمی‌توانند. 

او تصریح کرد که طالبان اکنون برای به دست آوردن قدرت می‌جنگند، اما در این جنگ مردم افغانستان بیشتر آسیب می‌بینند. زیرا میدان جنگ تعیین کننده سرنوشت کشور نیست و گروه طالبان با زور و جنگ نمی‌تواند بر مردم مسلط شود. 

داکتر عالمه، معین حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح در این کنفرانس گفت که نظامیان خارجی به ویژه امریکا بدون اینکه گروه طالبان به میز مذاکره حاضر شود، افغانستان را ترک کردند و این اقدام به گروه طالبان غرور کاذب داده است. 

خانم عالمه افزود که امریکا با امضای توافق‌نامه‌ای در قطر به طالبان مشروعیت سیاسی بخشید و این گروه پس از آن بر افزایش خشونت‌ها در برابر مردم پافشاری دارد. 

ادریس الکوزی، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که ۷۰.۴ درصد جمعیت کشور را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهد؛ اما حضور جوانان در پروسه صلح کم‌رنگ است و آنان از عدم شیدن صدای شان در این پروسه نگران اند. 

این در حالی است که روز گذشته، یک هیات بلند رتبه دولتی به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی برای مذاکره با گروه طالبان به قطر سفر کرد.

صلح یا جنگ؛ دو روز بعد مشخص می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد