صلح،-آغاز-یک-سفر-طولانی-برای-ساختن-افغانستان-نیرومند

نماینده‌ی دایم افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که صلح به معنی پایان دادن به سفری که افغانستان و شرکایش در سال ۲۰۰۱ میلادی باهم آغاز کردند، نیست، بلکه آغاز یک سفر طولانی برای ساختن یک افغانستان نیرومندتر است.

به گزارش افغان نیوز: عادله راز، نماینده‌ی دایم افغانستان در سازمان ملل، روز پنج شنبه(5، سرطان) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت که  صلح اجازه خواهد داد تا پایه‌های مردم‌سالاری که مردم افغانستان خواستار آن هستند، تحکیم شود.

خانم راز همچنان گفته است که دولت افغانستان برای رسیدن به صلح مصمم است، اما تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، دولت نمی‌تواند اجماع مردمی را در رابطه به صلح تأمین کند.

وی علاوه کرده است: «علاوه بر ایجاد اجماع ملی، تحکیم اجماع منطقوی و جهانی در حمایت از پروسه‌ی صلح یک عنصر اساسی است. دولت افغانستان به تمام تلاش‌ها در این عرصه اهمیت زیادی قایل است و در این راستا با همه شرکا در تمام چارچوب‌های موجود کار می‌کند.»

به گفته‌ی او، طالبان باید درک کنند که آتش‌بس و رسیدن به صلح تنها خواست دولت افغانستان نه، بلکه خواست تمام مردم این کشور است.

عادله راز در عین حال از طالبان خواسته است که به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش‌بس جهانی و نیز به درخواست رییس‌جمهور اشرف غنی برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه به‌منظور رسیدن کمک به افراد نیازمند، احترام گذاشته و پاسخ مثبت بدهند.

نماینده‌ی دایم افغانستان گفته است: «در چند ماه گذشته، شیوع ویروس کرونا نه تنها افغانستان، بلکه تمام جهان را با چالش رو به رو ساخته است. اما افغانستان با یک روحیه‌ی قوی وحدت و هم‌بستگی ملی برای صلح، در برابر دشواری‌های موجود مقابله می ‌کند.»

این درحالی است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز سه روز قبل تاکید داشت؛ همه طرف‌ها اجماع دارند که بحران فعلی، راه‌حل نظامی ندارد و پایان درگیری و کشتار، نیازمند یک توافق سیاسی جامع و پایدار می‌باشد.

صلح، آغاز یک سفر طولانی برای ساختن افغانستان نیرومند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد