طالب-با-ایدیولوژی-رفتن-به-بهشت،-آدم-می‌کشند

مقام‌های دولتی و چهره‌های با نفوذ کشور، حمله انتحاری بر مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب کابل را به طالبان نسبت داده و می‌گویند: باید ریشه‌های این ایدیولوژی که برای اتصال به بهشت، آدم می‌کشد، خشکانده شود؛ زیرا این گونه رویداد‌ها آخرین جرقه‌های امید برای صلح را به نابودی سوق خواهد داد.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، در واکنشی گفته است که ریشه‌های ایدیولوژی طالبان و داعش یکی است و آن‌ها تاکتیک مشابه دارند. او تأکید کرده است که باید ریشه‌های این ایدیولوژی که برای اتصال به بهشت، آدم می‌کشد، خشکانده شود.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز با نشر اعلامیه‌ای حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» را محکوم کرده و آن را ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی دانسته است.

در اعلامیه آمده است که «تروریستان بزدل و خداناباور با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آیین و اصولی پای‌بند نیستند».

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، در واکنشی نسبت به این حمله گفته است که قربانیان حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش»، غیرنظامیان، به شمول کودکان و جوانان، هستند.

خانم اکبر افزوده است که پس از یک هفته خشونت «هولناک» در افغانستان، این خبر آخرین جرقه‌های امید برای صلح را به نابودی سوق خواهد داد. او پرسیده است که «ما به عنوان فرد و جامعه تا چه وقت می‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم؟ برای چندمین بار می‌توانیم دوباره به پا بایستیم؟»

محمدامین احمدی، عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت، حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» را تکان‌دهنده و تکرار جنایات پیشین خوانده است. احمدی افزوده است که رویدادهایی از این دست نشان می‌دهد که «هزاره‌ها و شیعیان» بیش‌تر و به صورت سیستماتیک در معرض «حذف و کشتار و تبعیض» قرار دارند.

به گفته او، به همین دلیل باید حمایت از آن‌ها جزیی از اولویت‌های دولت، ملت و جامعه جهانی باشد. احمدی که فعلاً در دوحه به سر می‌برَد، از احتمال تأثیر این حمله روی مذاکرات جاری صلح با طالبان چیزی نگفته است.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس جمهور غنی، به رغم آن‌که طالبان مسوولیت حمله روز شنبه را به گردن نگرفته‌اند، این گروه را عامل این حمله مرگ‌بار دانسته است.

او در یک پست فیس‌بوکی نوشته است: «طالبان دشمن بشریت، آگاهی، دانایی و پیش‌رفت هستند. آن‌ها صبح و شام را با کشتار و تخریب آغاز می‌کنند. از جنایت لذت می‌برند. این گروه باور به صلح ندارد.»

آقای مرتضوی در ادامه افراد طالبان را «جنگ‌جویان کرایی» توصیف کرده است که به گفته او «به حیث پیش‌مرگان بیگانه عمل می‌کنند.» با این وصف، مرتضوی خاطرنشان کرده است که «کسی تسلیم سپاه جهل و خشونت نخواهد شد» و همه در برابر این گروه مقاومت خواهند کرد.

در همین ارتباط، ناهید فرید، عضو مجلس نماینده‌گان، گفته است که اگر طالبان مسوولیت حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» را بر عهده نمی‌گیرند، باید هرچه زودتر اعلام آتش‌بس کنند تا به گفته او نیت این گروه ثابت شود.

فرید در ادامه افزوده است که «دل بستن به مذاکرات صلح با طالبان یک خیال واهی است». او تأکید کرده است که برای مردم افغانستان مهم این نیست که چه گروهی پای موافقت‌نامه صلح امضا می‌کنند، بلکه مهم این است که خون‌ریزی پایان یابد.

دفتر ریاست‌جمهوری با اشاره به چند رویداد خونین اخیر در کشور، حمله بعد از ظهر امروز در کابل را شدیداً محکوم کرده می‌گوید که باوجود فیصله لویه جرگه، آزادی شش‌هزار و صد زندانی و خواست شهروندان افغانستان، طالبان هنوزهم به خشونت‌هایش ادامه داده‌اند.

در اعلامیه ارگ هم‌چنین آمده است: «در این اواخر با تاسف مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی شاهد حملات بالای نقاط مختلف کشور بوده که در نتیجه‌ی آن افراد ملکی به شهادت می‌رسند و سرک‌ها و سایر تاسیسات عامه تخریب می‌شوند و حتی بالای بند کمال‌خان حمله صورت می‌گیرد که همه‌ی این موارد برخلاف ارزش‌های اسلامی و بشری می‌باشد.»

در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، حمله بر مرکز آموزشی کوثر در غرب کابل را «تلخ و تکان‌دهنده» توصیف کرده می‌گوید که این حمله در نوع خود شبیه حملات خونین سال‌های گذشته بود و اکنون به نظر می رسد که ماشین کشتار با اهداف خاص به راه افتاده است.

او می‌افزاید: «این حادثه دل‌خراش نشان داد که متاسفانه گروه طالبان به صلح باور ندارد و این گروه جنایت‌کار و تروریست به جای تقویت صلح و نزدیک کردن مواضع، به تخریب آن پرداخته و هر روز علیه مردم افغانستان اقدامات تروریستی و جنایت‌کارانه انجام می‌دهد.»

سرور دانش از جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد خواسته تا در باره گروه تروریستی طالبان تجدیدنظر کرده و براساس تعهدات این گروه، جلوی وحشی‌‌گری‌های این گروه و کشتار بی‌رحمانه شهروندان افغانستان را بگیرند.

منابع امنیتی می‌گویند که در پی حمله انتحاری در غرب شهر کابل(مرکز آموزشی کوثر دانش) دست‌کم 30 نفر کشته شده‌ و بیش از 70 نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

حمله به مرکز آموزشی «کوثر دانش» دومین حمله مرگ‌بار در غرب شهر کابل است که در جریان امسال رخ داده است. پیش از آن شفاخانه دولتی ۱۰۰ بستر دشت برچی هدف حمله گروهی از مهاجمان مسلح قرار گرفته بود که ۲۴ کشته و ۱۶ زخمی در پی داشت. مسوولیت تمام این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

طالب با ایدیولوژی رفتن به بهشت، آدم می‌کشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد