طالبان-«کمیسیون-بررسی-حقوق-شیعیان»-ایجاد-کردند

مقامات طالبان از ایجاد «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» خبر داده و می‌گویند که این کمیسیون جایگاه سیاسی و حقوقی شیعیان را در افغانستان بررسی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ قاری حافظ ذاکرالله که در راس این کمیسیون قرار دارد، گفته ‌است که «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طا-لبان ایجاد شده و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان افغانستان تصمیم می‌گیرد.

وی افزوده‌ که به ‌زودی ساختار و فعالیت‌های این نهاد به گونه رسمی اعلام می‌شود. 

ذاکرالله همچنان گفته است: « ما از یک ماه پیش بدین‌سو، گفت‌وگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.»

سید الیاس جاوید، رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان، با نشر تصاویری از ملاقات هیئتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد که قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفتگو‌هایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است.

الیاس جاوید به نقل از قاری حافظ ذاکرالله در جریان ملاقات او با رهبر و اعضای حزب حرکت اسلامی افغانستان، نوشته است: «حکومت فعلی طالبان، موقت و عبوری است و تا یک الی یک‌ماه و نیم، حکومتی تشکیل خواهد شد که تمام اقوام، شخصیت‌ها، متخصصان و افراد متعهد، به شمول اهل تشیع، در تمام رده‌ها در آن حضور داشته باشند.»

رسانه‌های نزدیک به طا-لبان طی روزهای اخیر از دیدار مقام‌های طا-لبان و بزرگان شیعه گزارش داده‌ بودند.

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رییس‌الوزرای طا-لبان در یکی از این دیدارها گفته ‌بود که افغانستان خانه مشترک همه اقوام است و «آغوش امارت اسلامی برای همه باز است».

او گفته که طا-لبان تلاش دارند «زمینه خدمت افغان‌های کارآ را فراهم کنند.»

این در حالی است که طا-لبان دولتی را تشکیل داده که همه اعضای آن طا-لب و عمدتاً پشتون هستند و هیچ جایگاهی برای سایر اقوام افغانستان به ویژه شیعیان در نظر گرفته‌ نشده ‌است.

طالبان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد