طالبان-از-حزب-جمعیت-بیعت-خواستند

گروه طالبان از اسماعیل خان خواسته است که عطا محمد نور، صلاح‌الدین ربانی و احمد مسعود را به امارت اسلامی دعوت کند تا جنگ چهل ساله پایان یابد.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، عضو رهبری گروه طالبان در یک مکالمه‌ای تلفنی با امیر اسماعیل خان، رهبر پیشین جهادی، گفته است که به زندگی آرام و آبرومندانه خود ادامه بدهد.

در این نوار صوتی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود،‌ عضو رهبری طالبان از اسماعیل خان خواسته که عطا محمد نور، صلاح‌الدین ربانی و احمد مسعود را به امارت اسلامی دعوت کند تا به جنگ چهل ساله پایان دهیم.

در این گفتگو؛ امیر خان متقی، سران جمعیت را مجاهد خوانده و به نحوی برای آن‌ها امتیاز معنوی قایل می‌شود، اما در عوض، از آن‌ها بیعت می‌خواهد. 

اما آقای اسماعیل خان با تاکید بر عدالت اجتماعی، این گفتمان را به نحوی زیر سوال برده و می‌گوید: ما شرایطی را می‌خواهیم که تمام اقشار جامعه خود را در آن ببینند.

 در واقع او می‌خواهد صریح بگوید که جمعیت برای تامین عدالت مبارزه می‌کند و به تمامیت‌خواهی تن نمی‌دهد. 

این مکالمه را به نحوی می‌توان بیان فشرده‌ای از تقابل تاریخی دو گفتمان در افغانستان خواند؛ گفتمانی که یکی بر تمامیت‌خواهی تاکید دارد و دیگری بر مشارکت و عدالت اجتماعی.

همچنان تصاویر و ویدیویی دیگری،‌ این فرمانده برجسته سابق جهادی را در حالی نشان می‌دهد که طالبان اطراف او را احاطه کرده‌ا‌ند.

در ویدیو دیده می‌شود که اسماعیل‌خان داخل موتر نشسته و فردی از او می‌پرسد؛ آیا تصور می‌کردید که لحظه دستگری تان فرا خواهد رسید؟

اسماعیل خان در پاسخ می‌گوید که «این حادثه دفعتا رخ داده و من نمی‌توانم چیزی در این ارتباط بگویم.»

انتشار عکس‌های اسماعیل خان در شبکه‌های اجتماعی پس از اسارتش با واکنش تندی رو به‌رو شد. برخی حکومت مرکزی را در اسیر شدن وی توسط طالبان مقصر دانسته‌اند.

اما هنوز روشن نیست که این فرمانده نامدار جهادی سابق که اخیرا نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان را در هرات رهبری می‌کرد، چگونه به‌دست جنگجویان این گروه افتاده‌است.

یوسف احمدی، سخنگوی طالبان ادعا کرده که اسماعیل‌خان به همراه عبدالرحمن رحمان معین امنیتی وزارت داخله، خیال نبی احمدزی فرمانده قول اردوی ظفر، عبدالصبور قانع والی هرات و حسیب صدیقی رئیس امنیت ملی هرات با تمام طرفدارانشان به این گروه پیوسته‌اند. 

اسماعیل خان از برجسته‌ترین فرماندهان سابق جهادی‌ست که در جریان مقاومت در برابر  اشغال اتحاد شوری در هه ۱۹۸۰ میلادی، لقب «شیر هرات» گرفت.

این درحالی است که مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور طی نشستی در شهر مزار شریف تعهد کردند که مردم را تنها نمی‌گذارند و به قیمت خون شان در برابر طالبان می‌جنگند.

طالبان از حزب جمعیت بیعت خواستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد