طالبان-از-حضور-و-پیشرفت-زنان-هراس-دارند

وزیر امور‌ زنان و نمایندگان مجلس می‌گویند که طالبان از حضور و پیشرفت زنان هراس دارند؛ اما زنان از نظام جمهوریت دفاع کرده و خواستار حفظ دست آوردهای ۱۸ سال پسین هستند.

به گزارش افغان نیوز: ده‌ها زن به شمول نمایندگان مجلس و وزیر امور زنان، روز( یک‌شنبه، ۲۰ میزان) در کارزار" صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان" گفتند که در جریان گفتگوها و توافقنامه صلح میان حکومت و گروه طالبان از نظام جمهوریت دفاع می‌کنند.

حسینه صافی، وزیر امور زنان گفت که زنان مدافعان نظام جمهوریت و خواستار حفظ نطام کنونی در پروسه صلح و گفتگوهای هیات مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان هستند.

او افزود که زنان کشور حمایت قاطع شان را از هیات مذاکره کننده حکومت در قطر  اعلام کرده و از اعضای این هیات می‌خواهند که در مذاکرات از حقوق و دست آورد‌های زنان کشور دفاع نمایند.

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان در این نشست گفت که زنان کشور در جنگ هیچ سهمی نداشته؛ اما قربانی اصلی جنگ زنان هستند. او تاکید کرد: " ما نمی‌خواهیم که قربانی موضعات و باج‌دهی‌های سیاسی در پروسه صلح شویم".

خانم ناهید افزود که زنان در ۱۸ سال پسین دست آوردهای زیادی کسب کرده و این دست آوردها را کسی یا جریانی از بیرون برای زنان نیاورده بلکه نتیجه تلاش و توانایی آنان است و نمی خواهند این دست آورد‌ها قربانی سیاسی صلح شود.

به باور خانم ناهید؛ صلحی که در آن زنان حضور نداشته باشند، صلح پایدار نخواهد بود و زنان هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند در پروسه صلح انکار شوند. او گفت که یکی از مسائل کلان اختلافی میان هیات مذاکره حکومت و طالبان مسئله زنان است؛ چون طالبان از حضور و پیشرفت زنان هراس دارند.

انارکلی هنریار، عضو مجلس سنا گفت که به رسمیت شناختن اقلیت‌های مذهبی‌، یکی از ثمره های نظام جمهوریت است تا تمامی اماکن عبادی به شمول اماکن سیک باوران و هندوها در افغانستان آزاد باشند.

او تاکید کرد که زنان دست آوردهای شان را در نظام جمهوریت می‌بینند و دیگر به عقب بر نمی‌گردند بلکه با حفظ دست آوردهای خود به پیش می‌روند.

این‌همه در حالی است که گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر از چند روز بدینسو به بن رسیده و گروه تماس دو طرف در این مدت هیچ نشستی نداشته اند.

طالبان از حضور و پیشرفت زنان هراس دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد