طالبان-ایران-برای-تخریب-پروژۀ-تاپی-ما-را-حمایت-می-کند-سرکنسول-ایران-درهرات-اجیرشده-های-اجانب-درپی-تخریب-دوستی-دوملت-هستند

یک گروه ده نفری طالبان مسلح برای استقبال ازافتتاح کار پروژه تاپی در ولایت هرات به پروسه صلح پیوسته و ادعا کرده اند که به منظور تخریب کار پروژه تاپی و جنگ علیه نیروهای افغان از سوی کشور ایران حمایت می شدند، اما سرکنسول ایران درهرات این ادعا را بی اساس و تفرقه آمیز خواند وگفت: اجیرشده های اجانب درپی تخریب دوستی دوملت هستند.

به گزارش افغان نیوز: محمد ایوب علیزایی، فرمانده این گروه طالبان مدعی است که این گروه مورد حمایت مالی و تجهیزات نظامی کشورایران قرارداشته تا به روند عملی شدن پروژه تاپی آسیب برسانند.

این فرمانده گروه طالبان گفت؛ کشورایران گروههای طالبان را تحت حمایت‌اش قرار می دهد و به گروپ های چند نفری تقسیم می نماید و به منظورآموزش به ایران اعزام می کند وبه مدت سه ماه آموزش نظامی می‌دهند.

وی علاوه کرد، افراد طالبان بعد ازسه ماه آموزش نظامی در ایران، دوباره به افغانستان برگشته و با حمایت مالی و نظامی ایران علیه نیروهای امنیتی افغان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور جنگ می‌کنند.

اما، آقای افخمی، سر کنسول ایران درهرات، در واکنش به ادعای گروه طالبان به خبرنگارافغان نیوز گفت: این ادعا نادرست بوده و هنوز معلوم نیست که انگیزه ی این اتهامات از سوی گروه طالبان علیه کشور ایران چیست. وی افزود که این ادعا درحد یک حرف است و هیچ گونه اسنادی مبنی براثبات گفته های آنها وجود ندارند تا ثابت کنند که جمهور اسلامی ایران این گروه را حمایت کرده باشد. اگر اسنادی بدست دارند افشا کند تا همه بدانند که چه کسانی از طالبان حمایت می کنند و افرادی که چنین ادعا های بی اساس را مطرح می کنند، افرادی اجیر شده هستند و می خواهند دوستی دو کشور را تخریب نمایند، درحالیکه افغانستان و ایران دو کشور دوست بوده و چنین ادعا ها باعث تخریب روابط ما نخواهد شد.

سرکنسول ایران درهرات تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از پروژه تاپی کاملا حمایت می کند و انکشاف افغانستان به نفع کشور ایران است، چون آبادی و آرامش افغانستان، زمینه برگشت مهاجران غیر قانونی افغان به کشورشان را فراهم می کند .

این گروه ده نفری طالبان که به تازگی به روند صلح پیوستند، باشندگان ولسوالی "گذره" ولایت هرات می‌باشند و بیشتر در حوزه جنوب غرب افغانستان فعالیت تروریستی داشتند.

این گروه طالبان در شرایطی به روند صلح پیوسته‌اند که اخیراً گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا محمد رسول نیزحمایت خود را از پروژه تاپی اعلام کرده است.

ملا عبدالمنان نیازی، معاون سیاسی این گروه طالبان گفت، تاپی یک پروژه ملی است و این گروه طالبان در کنار حمایت، برای تأمین امنیت این پروژه نیز تلاش خواهد کرد.

پروژه تاپی لوله انتقال گازاست که 1814 کیلومترمربع طول دارد و قرار است کشور ترکمنستان ازطریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند گاز صادر کند و افغانستان سالانه 400 الی 500 میلیون دالر از بابت حق العبوراین پروژه درآمد خواهد داشت.

قرار است مراسم افتتاح کار پروژه تاپی فردا جمعه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در شهر هرات درغرب افغانستان برگزار گردد.

طالبان: ایران برای تخریب پروژۀ تاپی ما را حمایت می کند/ سرکنسول ایران درهرات: اجیرشده های اجانب درپی تخریب دوستی دوملت هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد