طالبان-با-شعار-الله-اکبر-تاسیسات-عامه-را-تخریب-می‌کنند

وزیر دولت در امور حقوق بشر از جریان گفتگوهای صلح انتقاد کرده و می‌گوید که تخریب تاسیسات عامه از جمله جرایم جنگی است که از سوی گروه طالبان با شعار "الله اکبر" صورت می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز: داکتر سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر، امروز( چهارشنبه، 26 قوس) در مراسم اعلام موجودیت« سکرتریت ملی صلح» گفت که پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان زمینه را برای کاهش فعالیت‌ سایر گروه تروریستی فراهم و خشونت‌ها را کاهش می‌دهد.

خانم سمر افزود که دوام جنگ زمینه دسترسی به آموزش و خدمات صحی را برای مردم افغانستان محدود کرده و آزادی‌های آنان را صدمه زده است.

وزیر دولت در امور صلح تاکید کرد که خشونت‌ها در جریان گفتگوهای صلح طی سه ماه گذشته به صورت  گسترده جریان داشت و زیربناهای افغانستان که به کمک مالی کشورهای بیرونی ساخته شود بود، تخریب گردید.

امین الله مظفری، معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف نیز گفت: صلح پایدار در افغانستان زمانی تامین می‌شود که نزاع کنونی قطع و عدالت تامین گردد. او تاکید کرد  که عامل منازعه امروز افغانستان اختلافات روی متون دینی است؛ چون جهت‌های مختلف از متون دینی تعبیرهای متفاوت دارند.

معین وزارت حج اوقاف کشور گفت که صلح شرعی و صلح قانونی باید همزمان در کشور تامین شود و جناج‌های مختلف از متون دینی باید تعبیر مردم محور و بر اساس منافع ملی کشور داشته باشند نه منافع گروهی.

صدیق الله توحیدی، مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در این مراسم گفت: طالبان باید بدانند که مردم افغانستان خواستار صلح پایدار هستند و این گروه طالبان در برابر این پرسش شهروندان قرار دارد که آیا تمامی مردم افغانستان گناهکار اند؟

آقای توحیدی گفت: تمامی شهروندان کشور خواستا صلحی اند که در آن دست‌آوردهای چند سال گذشته حفظ گردد؛ در غیر آن هر توافقنامه‌ای به نام صلح، قابل پذیرش نیست.

مرتضی حقیقت، عضو سکرتریت ملی صلح در این مراسم گفت که این سازمان متعهدانه در راستای تامین صلح عادلانه تلاش خواهد کرد و صلح باید همه شمول باشد تا  تمامی اقوام ساکن در افغانستان خود را در آن شامل بدانند.

این درحالی است که هیأت‌های مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان جهت مشورت بیشتر با رهبران خود به وقفه 22 روزه توافق کرده اند و گفته می‌شود که مرحله دوم مذاکرات بین‌الافغانی پس از این وقفه آغاز خواهد شد.

عبدالله  عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در نشست  امروز گفت که هرچند بهتر است دور بعدی مذاکره با طالبان در داخل افعانستان صورت گیرد؛ اما تاکید زیاد روی محل خاصی، نباید مانع اصلی مذاکره شود.

طالبان با شعار "الله اکبر" تاسیسات عامه را تخریب می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد