طالبان-باید-از-کشتار-غیر-نظامیان-خودداری-کنند

شورای صلح جوانان افغان و فعالین حقوق زن با ابراز نگرانی از نقض آشکار حقوق بشری می‌گویند که طالبان باید از کشتار غیر نظامیان خوداری کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ زهره امیری، فعال جامعه مدنی امروز دوشنبه( 18، اسد ) در یک نشست خبری گفت که جنگ جاری هیچ‌گونه مبنای دینی نداشته بلکه خلاف ارزش های اسلامی است. 

به گفته وی، مردم به علت تشدید جنگ در کشور با مشکلات جدی روبرو شده اند و باید هرچه زودتر جلو جنایت‌های گروه طالبان گرفته شود.

بانو امیری افزود؛ زنان در جنگ‌های خانمانسوز دخیل نبوده اما متاسفانه قربانی های زیادی را در دو دهه گذشته متحمل شده اند. 

او تاکید داشت که هیچ‌گونه تغییر در افکار و عملکرد طالبان نیامده و اکنون در برخی از ولایات زنان را به زور به نکاح شان درآورده اند. سازمان ملل و کشور های منطقه باید مطابق ارزش های حقوق بشری این گروه را تحریم نمایند.

از سوی هم، مریم ابراهیمی، گفت که زنان افغان در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ایستاده و هیچ‌گاه زیر پرچم امارت زندگی نخواهند کرد. زیرا زنان 20 سال پیش نیستند و در برابر بی عدالتی‌ها مبارزه می‌کنند.

وی افزود: « اگر واقعا طالبان افغانی هستند و غیرت دارند، بیایند در میز مذاکره با حکومت صلح کنند نه اینکه ناموس شان را به بی‌گانه‌گان بفروشند.»

او هشدار داد که اگر طالبان به صلح تن ندهند، دفتر گفتگو های صلح در دوحه قطر باید بسته شود و مردم علیه این گروه بسیج خواهند شد.

بانو ابراهیمی اظهارداشت که زنان در بیست سال اخیر قربانی اصلی جنگ بوده‌اند، جامعه جهانی باید فشار و تحریم حامیان داخلی و خارجی این گروه را رقم بزنند تا دیگر زنان و کودکان قربانی جهل و خشونت نشوند.

در همین حال، بصیره رسولی نماینده مردم کندز در پارلمان گفت که سازمان ملل، جامعه جهانی و کشور های دخیل در پروسه صلح باید این روند را کمک کنند. زیرا تنها در یک روز گذشته، بیش از هزاران فامیل خانه‌های شان را ترک و آواره شدند. بنابراین، تامین صلح واقعی بدون فشار و حمایت جهانی ممکن نیست.

این درحالی است که جنگ‌جویان گروه طالبان در روز‌های گذشته، حملات شان را در نقاط مختلف کشور تشدید بخشیده و حتی شماری مراکز ولایات را نیز تصرف کرده‌اند.

طالبان باید از کشتار غیر نظامیان خودداری کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد