طالبان-باید-به-کشورهای-همسایه-افغانستان-اطمینان-دهند

وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، گفت: طالبان باید اطمینان دهند که از قلمرو افغانستان هیچ تهدیدی علیه همسایگان صورت نمی‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز؛  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، امروز( چهارشنبه، 5 عقرب) در نشست وزیران کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی تهران، گفت که بحران امروز، میراث دخالت‌های نابجای قدرت‌های زورگو در منطقه ماست.

وی گفت: آمریکا بیست سال پیش با دستاویز قرار دادن مبارزه با تروریسم، به افغانستان حمله کرد و با ادامه حضور نظامی خود موجب استمرار و بازتولید بی ثباتی، جنگ و ناامنی در آن کشور شد.

به گفته وی؛ ضرورت تشکیل دولتی فراگیر و با حضور و مشارکت مؤثر و پایدار همه گروه‌های قومی و مذهبی افغانستان از مسیر گفتگوهای بین الافغانی با پشتیبانی و بدون مداخله بازیگران خارجی مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از کشورهای همسایه انتظار می رود از تمام نفوذ خود روی رهبران طالبان و سایر طرف های افغان برای تشویق همپذیری و مشارکت جمعی در تشکیل دولت استفاده و این روند را تسهیل نمایند.

وزیر خارجه ایران گفت: طالبان به‌عنوان جریان حاکم در افغانستان وظایف انکارناپذیری در تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم، رعایت حقوق گروه‌های مختلف ازجمله زنان، تأمین ضروریات زندگی برای شهروندان افغانستان، پایان دادن به تضییع حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، از میان بردن ریشه‌های بیجاشدگی و آوارگی و رعایت اصول بنیادین و پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل دارد که باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشد.

ویر تصریح کرد که ضروری است طالبان ضمن اتخاذ رویکردی دوستانه نسبت به همسایگان خود، اقدامات لازم را به‌منظور اطمینان بخشیدن نسبت به اینکه از قلمرو افغانستان هیچ تهدیدی علیه همسایگان وجود نخواهد داشت، به عمل آورد.

عبداللهیان گفت: تجارب تاریخی نشان می‌دهد که در افغانستان هیچ سازوکاری نخواهد توانست بدون توجه به ملاحظات و ظرایف اجتماعی و قومی در افغانستان پایدار و ماندگار باشد. این تجربه ضرورتی است که توجه به آن ضامن برقراری ثبات و استمرار سیاسی و بی‌توجهی به آن مقدمه شکل‌گیری منازعات درون افغان خواهد شد. تردیدی نیست که وارد شدن دوباره افغانستان به دور جدیدی از جنگ‌های داخلی، به نفع هیچ‌یک از همسایگان نیست.

او همچنان هشدار داد که فقر اقتصادی، پایین بودن میزان درآمد سرانه، نرخ بالای بی‌سوادی و فقدان مهارت‌های شغلی مواردی هستند که افراد را مستعد عضویت در گروه‌های تبهکار و تروریستی می‌کنند.

این درحالی است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در نشست کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی تهران گفت که طالبان خواستار تعامل با جامعه جهانی بوده و به توقعات کشورهای جهان توجه دارند.

همچنان وزیر خارجه چین در این نشست گفت که پکن همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف در مورد افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود یابد و مردم بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

طالبان باید به کشورهای همسایه افغانستان اطمینان دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد