طالبان-به-ترور-اعتراف-اما-یوناما-گزارش-نمی‌دهد

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید: یوناما با نشر گزارشی راجع به ترورهای هدفمند پس از مذاکرات دوحه، به اعتراف طالبان در دست‌داشتن به ترور و انفجار اشاره نکرده است.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز چهار شنبه(۲۹، دلو) به سلسله نشست‌های "شش و نیم صبح" با نشر ویدیویی نوشته است که در گزارش یوناما، راجع به ثبوت و یادآوری با وضاحت از دست داشتن طالبان در عقب کشتن افراد چیزی نیامده است. 

صالح می‌گوید: هسته طراح حمله بالای پوهنتون کابل به رهبری عادل نام، مشهور به آرش که به‌صراحت اعتراف کرده که همه شان اعضای گروه طالبان داعشی هستند و به اشد مجازات هم محکوم‌شده‌اند.

همچنان ۳ تن از طالبانی که از ولایت لوگر برای ترور یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد (فیفا) آمده بودند با اعترافات‌شان به همه ثابت شد که در عقب ترور فعالان مدنی، خبرنگاران و روشنفکران بدون تردید دست طالبان است. 

به گفته صالح؛ قاتل الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند نیز به‌وضوح اعتراف کرد که به امر مستقیم یکی از قوماندانان طالب، داعی را در یک انفجار تروریستی به شهادت رسانده است. 

آقای صالح گفت: تروریستانی که در حوزات مختلف کابل در انتقال و جابجایی ماین های مقناطیسی دست داشتند، معترف هستند که به امر قوماندانان طالب برای ترور افراد، از جمله فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران و منسوبین قوای امنیتی و حتی ماین گذاری‌ها در موترهای لینی و تکسی‌ها گماشته شده بودند. 

یکی دیگر از ثبوت‌هایی که طالبان پشت سر ترورهای هدفمند قرار دارند، موضع‌گیری و وارخطایی این گروه در مقابل درخواست اعدام تروریستان دستگیرشده است. 

آقای صالح با انتقاد از یوناما می‌گوید: جای تأسف است که در این گزارش اعترافات اعضای گروه طالبان از سوی ملل متحد ذکر نشده است. 

او وعده سپرد که یک‌بار دیگر هم برخی از اعترافات تروریستان دستگیرشده را از این دریچه نشر می‌کنیم. زیرا مرگ هیچ هم‌وطن ما آمار نیست، پشت سر هر شهید و مجروح ما قلبی در تپش، چشمی گریان و فامیلی داغدار قرار دارد.


این درحالی است که یوناما با نشر گزارشی می‌گوید که پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله امسال در دوحه؛ پنج فعال حقوق بشر و شش کارمند رسانه‌ای در حملات هدف‌مند و عمدی در افغانستان کشته شده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد به دولت پیشنهاد کرده است که چهارچوب مناسب به شمول تدابیر ویژه محافظتی و امنیتی را برای مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها مشروط بر موجودیت تهدیدات ایجاد کند.

طالبان به ترور اعتراف اما یوناما گزارش نمی‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد