طالبان-تصامیم-اخیر-ترامپ-برای-ما-دور-از-انتظار-بود

سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه می گوید که همگی خوشحال بودند و دربارۀ مراسم امضای توافق‌نامه گفت‌وگو می‌‎کردند؛ اما تویت‌های ترامپ برای ما نامنتظر و عجیب بودند.

به گزارش افغان نیوز: سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، در یک گفت‌وگو با شبکۀ الجزیره، گفته است که امریکا و طالبان پیش از توقف گفت‌وگوها از سوی ترمپ، روی موارد چون؛ بیرون شدن تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، اجازه ندادن به کارگرفته‌شدن از خاک افغانستان در برابر امریکا و هم پیمانانش و آغاز بحث و گفت‌وگوهای میان افغانان به توافق رسیده بودند.

سهیل شاهین، در این گفت‌وگویش، می‌افزاید که برقراری آتش‌بس در افغانستان بخشی از گفت‌وگوهای این گروه با نماینده‌گان امریکا نبود و این موضوع قرار بود در بحث و گفت‌وگوهای میان افغانان مطرح شود: "ملابرادر، معاون سیاسی طالبان با زلمی خلیل‌زاد و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان دیدار کرد و همگی خوشحال بودند و دربارۀ مراسم امضای توافق‌نامه گفت‌وگو می‌کردند. تویت‌های ترمپ برای ما نامنتظر و عجیب بودند."

این سخن‌گوی طالبان می‌گوید که "دربارۀ افغانان، ما آماده استیم که با آنان گفت‌وگو کنیم و اگر با آنان آتش‌بس کنیم، دیگر حمله‌یی در کار نخواهد بود. اما این جنبۀ دیگری از مساله افغانستان است که نخست می‌خواهیم به اشغال افغانستان پایان دهیم و سپس دربارۀ ایجاد یک حکومت اسلامی تازه و آتش‌بس در کشور گفت‌وگو کنیم."

طالبان پیش از این مکررأ درخواست حکومت افغانستان برای گفت‌وگو را رد کرده‌ بودند؛ اما اکنون حکومت افغانستان می‌گوید که پیش‌شرط گفت‌وگوها با طالبان، برقراری آتش‌بس در کشور است.

یک پژوهش تازۀ نشریۀ «د بلانس» امریکایی نشان می‌دهد که ایالات متحدۀ امریکا تاکنون ۹۷۵میلیارد دالر را در جنگ افغانستان هزینه کرده‌است.

این درحالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا روز یک‌شنبه (۱۷سنبله) به‌طور ناگهانی در تویترش نوشت که گفت‌وگوهای امریکا با طالبان را که در حدود یک سال ادامه داشتند، متوقف کرده‌است.

طالبان: تصامیم اخیر ترامپ برای ما دور از انتظار بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد