طالبان-حق-حاکمیت-درافغانستان-را-دارند

برخی از آگاهان سیاسی و نظامی می گویند که طالبان مانند سایر احزاب و نهادهای سیاسی حق دارند که در پروسه انتخابات اشتراک نموده و در جغرافیای کشور حاکمیت داشته باشند.

به گزارش افغان نیوز: الله گل مجاهد، آگاه امور نظامی در گفتگوی تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت:« هیچ فرقی میان طالبان و حکومت وجود ندارد، طالبان اگر ازطرف پاکستان تمویل و تجهیز می شوند؛ حکومت از طرف آمریکا و سایر کشورهای جهان حمایت می شود.»

آقای مجاهد افزود، طالبان مانند سایر نهادها و جریان های سیاسی موجود درحکومت، حق دارند در انتخابات شرکت نموده و مناطقی را تحت حاکمیت داشته باشند. در حال حاضر بیش از 40 درصد خاک کشور تحت حاکمیت طالبان قرار دارد، هیچ حزب و یا گروه سیاسی دیگر نمی توانند علیه این گروه مخالفت نمایند.

این آگاه نظامی تاکید می ورزد، شبکه های تروریستی هستند که هیچ مرزی را به رسمیت نشناخته و در تلاش ایجاد امارت شان می باشند، اما طالبان مانند سایر جریان های سیاسی درکشور می خواهند تا ازطریق حاکمیت قانون وبدون مداخله کشورهای خارجی در پروسه انتخابات اشتراک نموده و حاکمیت نمایند.

این درحالی است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، حدود سه روزقبل، طرح پیشنهادی را برای ریاست جمهوری مبنی بر سپردن برخی از مناطق کشور به طالبان، ارائه کرده بود و ریاست جمهوری نیز حمایت کرده است.

از سوی هم، قاری زاده یکی از اعضای رهبری مرکز ابتکارعامه، طرح پیشنهادی رهبر حزب اسلامی را غیر منطقی، مبتنی بر تفکرات قبیلوی، خلاف ارزش ها و کرامت انسانی عنوان کرده، اظهار می دارد که این گونه طرح، یکبار در دهه 90 نیز عملی شده بود، اما بعد از چند ماه دوباره توسط جنگوجویان که علیه حکومت نجیب می جنگیدند، سقوط نمود.

وی علاوه نمود، حمایت ریاست جمهوری از این طرح و سپردن ولایت های نا امن کشور به طالبان، به معنی واگذاری بخشی افغانستان به پاکستان خواهد بود تا پاکستان بتواند زون های امنیتی شان را در کشور فعال نماید.

قاری زاده، طالبان را مخالفان مسلح دولت و شبکه تروریستی دانسته، بیان داشت؛ واگذاری برخی از ولایت های کشور به این گروه، تهدید بزرگ برای افغانستان، کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت، حمایت رئیس جمهور از این طرح، سر آغاز جنگ داخلی در کشور خواهد شد و گروه ها و احزاب سیاسی که پیشینه تاریخی در جنگ و دشمنی با طالبان دارند، در برابر این گروه سکوت نمی کنند و دوباره برای ایجاد احیای بخشی نظامی شان اقدام خواهند کرد.

طالبان حق حاکمیت درافغانستان را دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد