طالبان-در-افغانستان-چی-می‌خواهند-

دیپلومات‌های امریکایی و نماینده‌های طالبان امروز شنبه دور تازه گفتگو‌های شانرا در قطر آغاز می‌کنند، هر دو جانب از همدیگر شان انتظار‌های دارند.

به گزارش افغان نیوز: روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش با عنوان " طالبان در افغانستان چی می‌خواهند؟" به نقل از مقام‌های افغان و غربی نوشته که می‌گویند، اگر طالبان و حکومت افغانستان به گفتگو‌ها تمایل داشته باشند، شاید دیپلومات‌های امریکایی اشتراک کننده در گفتگو‌های قطر علاقمند باشند که این بار آخرین فرصت را بی‌آزمایند، یعنی این که یک جدول زمانی مؤقت برای خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان تعیین کنند.

در ادامه آمده‌است، طالبان تا هنوز رسماً تعهد نسپرده‌اند که در صورت شمولیت در پروسه سیاسی، چگونه حکومتی را در نظر دارند اما در قانون اساسی که این گروه مسوده آنرا در هنگام حاکمیتش ترتیب کرده بود، نشانه‌های به چشم می‌خورد که طالبان به کدام نظر به حکومت و قدرت می‌نگرند.

قانون اساسی طالبان هیچگاهی تصویب نشد زیرا رژیم آن‌ها در نتیجه حملات امریکا فرو پاشید.

روزنامه نیویارک یک نسخه چهارده صفحه‌یی این مسوده را به دست آورده و در مورد آن می‌نویسد، در این سند نه تنها نشانه‌های پیچیدگی به چشم می‌خورد بلکه در مورد آموزش زنان و دختران، نظام قضایی و تحمل پذیری در برابر اقلیت‌ها، نظریه‌های متناقض این گروه ارائه می‌شود.

روزنامه به گونه مثال از آموزش دختران یاد آور شده و می‌نویسد، هنگامی که طالبان تقریباً بر تمامی خاک افغانستان حاکمیت داشتند، در میان این گروه تناقض عمیق در همین مورد و چند مسئله دیگر وجود داشت اما به خاطری در نظر گرفته نمی‌شد که با مخالفت اعضای قدرتمند و قوماندانان نظامی روبرو نشود.

نشریه امریکایی دیپلومات در مورد سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان، مطلب تحلیلی را نشر کرده‌است.

به نوشته نشریه، پس از چندین سال وقفه این سفر یک گام برای تقویت همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود.

در ادامه به نخستین سفر در ماه نومبر سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور اشرف غنی اشاره شده و آمده است، هنگامی که آن سفر با وجود انتظارها، با پیشرفتی به همراه نشد، آقای غنی از پاکستان دست بردار شد و چندین دعوت پیهم مقام‌های پاکستانی را در آن هنگام از نظر انداخت.

دیپلومات می‌نویسد، در ماه اپریل از رئیس جمهور اشرف غنی در لویه جرگه مشورتی صلح خواسته شد تا سفری به پاکستان داشته باشد و او پس از پنج سال، تلاش دیگری کرد.

به نوشته نشریه، رئیس جمهور اشرف غنی، با امیدواری‌های نو و خوشبینی محتاطانه به پاکستان رفته، محتاطانه به خاطری که برخورد و اهداف پاکستان با تمامی حکومت‌های گذشته در افغانستان و تضعیف آنها واضح و آشکار است.

طالبان در افغانستان چی می‌خواهند؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد