طالبان-قدرت-انحصاری-نه،-حکومت-همه‌شمول-می‌خواهیم

هیئت طالبان در تهران گفته است که خواستار ایجاد یک نظام همه‌شمول در افغانستان بوده و به هیچ وجه به دنبال انحصار قدرت نیستند.

به گزارش افغان نیوز: سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، روز گذشته طی یک نشست خبری در تهران گفت که گروه طالبان خواستار ایجاد یک نظام همه‌شمول در افغانستان بوده و در این زمینه با همه‌ای طرف‌ها گفت‌وگو کرده است و به هیچ وجه به دنبال انحصار قدرت نیست.

وی علاوه کرده است: «در بخشی از توافق‌نامه ما با آمریکا آمده که در آینده یک حکومت اسلامی در افعانستان بوجود بیاید. معنایش این است که دولت فعلی در کابل می‌رود و یک حکومت جدید درست می‌شود. این حکومت بر اساس مذاکره از بین می‌رود و بر اساس مذاکرات بین‌الافغانی ایجاد می‌شود.»

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اظهار داشته است، در توافق‌نامه دوحه آمده که در نتیجه مذاکرات، حکومت اسلامی ایجاد شود و نظامیان آمریکایی پس از ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند، اما ماندن نظامیان آمریکایی بعد از ۱۴ ماه به معنای اشغال افغانستان است و ما ۲۰ سال در برابر آن مبارزه کرده‌ایم و مبارزه با اشغال را ادامه خواهیم داد.

او خاطرنشان ساخته است که بعد از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، ما به آن‌ها فرصت دادیم تا از افغانستان خارج شوند. از طرفی آمریکایی‌ها تعهد داده بودند که نیروهای دولتی افغانستان بالای مواضع طالبان حمله نمی‌کنند و زمینه را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مهیا می‌سازند.

به گفته سهیل شاهین، نیروهای دولتی به مواضع جنگ‌جویان گروه طالبان حمله کردند و ما هم در واکنش به حملات آن‌ها از خود دفاع کردیم، اما رسانه‌ها خشونت‌ها را به طالبان نسبت می‌دهند.

روی کار آمدن حکومت موقت در حالی از سوی طالبان مطرح می‌شود که اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت گفته‌اند که در جلسات و آجندای مطرح شده صلح، هیچ اشاره‌ای به ایجاد حکومت نشده است.

طالبان: قدرت انحصاری نه، حکومت همه‌شمول می‌خواهیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد