طالبان-می‌خواستند-با-من-دیدار-کنند-اما-حکومت-افغانستان-نخواست

عمران خان می گوید: زمانی‌که به عنوان صدراعظم پاکستان تعیین شدم، طالبان می‌خواستند با من دیدار کنند اما حکومت افغانستان در آن زمان خواهان این اقدام نبود.

به گزارش افغان نیوز: عمران خان، صدراعظم پاکستان که دیروز سه‌شنبه ۲۳ جولای در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن سخنرانی می‌کرد تأکید ورزید که یکی از تفاوت‌های اصلی پالیسی‌های او به عنوان صدراعظم پاکستان در تأکید به عدم مداخله در امور افغانستان است و به گفته او باید افغان‌ها خودشان در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و پاکستان تنها در روند صلح افغانستان همکاری خواهد کرد.

صدراعظم پاکستان هم‌چنان در سخنرانی‌اش گفت؛ از این‌که همیشه تأکید کرده که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد در میان طالبان از اعتبار برخوردار است و به گفتۀ او زمانی‌که به عنوان صدراعظم پاکستان تعیین شد، خواست با نماینده‌های این گروه دیدار کند اما حکومت افغانستان در آن زمان خواهان این اقدام نبود.

وی افزود: "طالبان می‌خواستند با من ببینند اما دولت افغانستان نمی‌خواست که با آن‌ها دیدار کنم؛ از همین‌رو با آن‌ها ملاقات نکردم، اما اکنون پس از صحبت با رئیس جمهور ترمپ و اشرف غنی با طالبان دیدار خواهم کرد و تلاش خواهم کرد تا آن‌ها را آماده صحبت با حکومت افغانستان نمایم. انتخابات آینده افغانستان باید همه شمول باشد و طالبان نیز در آن سهم بگیرند."

عمران خان در ادامه صحبت‌هایش در واشنگتن هم‌چنان گفت که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی روابط میان کشورش و امریکا در بدترین سطح قرار داشت زیرا به گفته او امریکا بدین نظر بود که اسلام آباد در مبارزه علیه تروریزم در افغانستان همکاری کافی ندارد و سیاست دوگانه را به پیش می‌برد. اما اکنون فضای بی‌اعتمادی میان اسلام آباد و واشنگتن از بین رفته و این دو کشور در مورد افغانستان هم‌نظر اند.

وی گفت: "در حال حاضر دولت پاکستان، نیرو‌های امنیتی ما، ایالات متحده و تمام طرف‌ها هم‌نظر استیم و آن این‌که صلح در افغانستان تنها از راه دیالوگ و مذاکره تأمین شده می‌تواند. حالا همه بالای این کار می‌کنیم که طالبان را آماده گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان نمائیم، آن‌ها با امریکا گفتگو می‌کنند و امیدواریم که بالاخره به یک توافق برسند."

این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا در دیدار روز دوشنبه اش با عمران خان صدراعظم پاکستان گفته بود: اگر من میخواستم جنگ افغانستان را ببرم، میتوانستم این کشور را ظرف ده روز از کره زمین محو کنم. اما این کار را بخاطریکه ملیون‌ها انسان از بین نرود،‌ انجام ندادم. بناءً فرصتی است برای پاکستان تا نقش عمده و مهمی در آوردن صلح به افغانستان بازی نماید.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ گفته است که مردم افغانستان از معاملات نهانی ایالات متحده با پاکستان از زمان زیادی بدینسو نگرانی داشتند.

ارگ ریاست جمهوری نیز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ نوشته است که افغانستان یکی از کهن‌ترین‌ دولت‌های دنیا بوده و در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است. بنابراین سرنوشت اساسی آن نمی‌تواند در جلسات سران دولت‌های خارجی تعیین شود.

طالبان می‌خواستند با من دیدار کنند اما حکومت افغانستان نخواست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد