عالمان-دین-طالبان-را-به-تامین-آتش‌بس-فراخواندند

عالمان دین در کابل، حمایت شان را از روند صلح اعلام کرده و از گروه طالبان خواست که مذاکرات بین‌‌الافغانی را تسریع بخشیده و به آتش‌بس دایمی تن دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ شیرمحمد شیرزادی، رییس حج و اقاف کابل، امروز( چهارشنبه، ۱۷ سرطان) در گردهمایی عالمان دین، گفت که هیچ کشوری برای مردم افغانستان صلح را به ارمغان نمی‌آورد، علما و رهبران افغان خود باید برای تامین صلح دایمی تلاش کنند. 

آقای شیرزادی افزود: کسانی‌که منافع‌شان در جنگ تامین می‌شود، صلح را در کشور نمی‌خواهند، اما جنگ باعث شده است که فقر و بی‌کاری جای اقتصاد شکوفا را بگیرد و زیربناها هر روز تخریب شوند. 

یعقوب حیدری، والی کابل در این گردهمایی گفت که جنگ کنونی طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مشروعیت ندارد و این گروه با امریکا در قطر معامله کرده و خشونت‌ها را در برابر مردم افزایش داده است. 

آقای حیدری افزود که از نظر طالبان، عامل جنگ حضور نیروهای خارجی و امریکایی در افغانستان بود؛ آنها رفتند اما این گروه به جای پایان جنگ، خشونت‌ را در سراسر کشور گسترش داده است. 

جماالدین فایق، رییس علمای ولسوالی‌های کابل در این گردهمایی گفت که صلح نیاز مبرم جامعه بشری است و ما خواستار آتش‌بس فوری و آغاز دوباره‌ای مذاکرات بین‌الافغانی در داخل کشور هستیم. 

آقای فایق افزود که طرف‌های درگیر جنگ باید به فتوای علمای جهان اسلام که جنگ کنونی افغانستان را حرام اعلام کرده، حرمت قایل شوند و از پیش شرط‌های که مانع رسیدن به صلح می‌شود، خوداری نمایند. علما صلح پایدار، فرا قومی و منطقوی می‌خواهند که در آن حقوق تمام اقلیت‌ها حفظ باشد.

در پایان، علما با نشر قطعنامه‌ای از گروه طالبان خواست که به جای شدت جنگ باید به گفتگوها و مذاکرات سرعت ببخشند تا افغانستان به صلح دایمی و پایان جنگ ویرانگر دست یابد. 

در قطعنامه تاکید شده است که ما از موقف علمای جهان اسلام مبنی بر حرام بودن جنگ افغانستان حمایت می‌کنیم و خواهان آتش‌بس فوری و صلح دایمی هستیم.

این درحالی است که نشست شماری از چهره‌های سیاسی و نماینده‌گان دولت با هیأت طالبان با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، صبح امروز چهارشنبه(۱۶، سرطان) در تهران آغاز شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این نشست، گفت که امریکا شکست خورده و رهبران افغانستان باید برای آینده کشور شان تصمیم بگیرند.

عالمان دین طالبان را به تامین آتش‌بس فراخواندند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد