عبدالله-افغانستان-باید-به-خودکفایی-اقتصادی-دست-یابد

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست شورای وزیران ضمن تاکید بر سهیم‌سازی زنان در برنامه‌های انکشافی و توسعه‌ای گفت که افغانستان باید در آیندۀ نزدیک به خودکفایی اقتصادی دست یابد.

به گزارش افغان نیوز: نشست شورای وزیران دیروز (دوشنبه 20، عقرب) به رهبری عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در قصر سپیدار برگزار شد.

معین وزارت صنعت و تجارت در این نشست گزارش مقایسوی بیلانس تجارت کشور را ارائه کرد که به اساس آن صادرات افغانستان در ربع دوم سال مالی 1398 در مقایسه به ربع دوم سال مالی سال گذشته حدود 5.5 درصد افزایش داشته است. به اساس این گزارش واردات کشور نیز در ربع دوم امسال نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش را نشان میدهد.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در این نشست گفت که کالاها و اقلام تجارتی افغانستان ظرفیت کافی رقابت با کالا و اقلام تجارتی کشورهای خارجی را داراست و نیاز است در این زمینه، ظرفیت‌سازی بیشتر صورت گیرد و افغانستان در آینده نزدیک به خودکفایی اقتصادی دست یابد.

وزیر بازسازی و انکشاف دهات در این برنامه از اجراآت برنامه انکشاف اقتصاد روستایی به هدف بلند بردن توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی گزارش داد. این برنامه تاکنون در 38 ولسوالی کشور امکان‌سنجی شده است.

رییس اجراییه با قدردانی از تلاش‌ها در زمینۀ انکشاف اقتصاد زنان روستایی گفت که بنیاد توسعه و پیشرفت کشوربه سهم زنان در برنامه‌های انکشافی و توسعه‌ای بستگی دارد و اداره‌های مربوط باید تلاش‌ها را در زمینۀ سهیم‌سازی زنان در انکشاف و رشد اقتصادی کشور سرعت بخشند.

در همین حال، وزیر مهاجرین و عودت‌ کنندگان گفت که تلاش‌های این اداره با نهادهای ملی و بین المللی همکار در زمینۀ رسیدگی به نیازمندی‌های اولیۀ مهاجرین و بیجا شدگان در فصل سرما سرعت یافته است.

آقای عبدالله به وزارت مهاجرین و خودت کنندگان هدایت داد تا قبل از رسیدن فصل زمستان بیجا شدگان و عودت کنندگان زیر چتر برنامه‌های اولیه کمکی قرار گیرند.

در همین حال، رییس کمیسیون عالی انرژی اتمی افزود که این کمیسیون در سال مالی 1398 مجموعاً 48 برنامه عمده را پلان نموده بود که از این میان 35 برنامه تکمیل شده، سه برنامه در حال اجراست و هفت برنامه دیگر به دلیل مشکلات اداری و مالی آغاز نشده است.

عبدالله با قدردانی از تلاش‌های کمیسیون عالی انرژی اتمی، نقش این اداره را در مطالعه زیست‌محیطی حیاتی دانست و به رییس دارالانشای شورای وزیران هدایت داد تا در زمینۀ رسیدگی به مشکلات این اداره هماهنگی لازم نماید.

سپس رییس ادارۀ ملی استندرد (انسا) برنامه‌های این اداره را به معرفی گرفت که به منظور حمایت از تولیدات داخلی و تقویت صادرات، ایجاد زمینه سالم اقتصادی و اقتصاد مقاوم در کشور، حفاظت و بهبود محیط زیست و تسهیل تجارت و تطبیق تعهدات بین المللی کشور (سازمان تجارت بین الملل WTO/TBT) تهیه و تدوین شده است.

سرپرست وزارت انرژی و آب از پیشرفت کار پروژۀ احداث دستگاه بند برق آبی با ظرفیت 2.1 میگاوات در ولسوالی مانوگی ولایت کنر گزارش ارائه کرد. وی گفت که تجهیزات مورد نیاز این بند آماده شده است، اما کار آن به دلایل تهدیدات امنیتی تاکنون تکمیل نشده است.

رییس اجراییه کشور از تلاش‌های ادارۀ ملی استندرد نیز قدردانی نموده و گفت که برنامه‌ها باید جنبۀ عملی داشته باشد و به اولویت‌ها توجه اساسی صورت گیرد. وی همچنان در مورد تأمین امنیت بند برق ولسوالی مانوگی ولایت کنر نیز به اداره‌های امنیتی دستور رسیدگی فوری داد.

عبدالله: افغانستان باید به خودکفایی اقتصادی دست یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد