غنی-کوچی‌گری-باید-به-یک-صنعت-اقتصادی-مبدل-شود

رییس جمهور غنی تصریح نمود که کوچی ها نه تنها یک قشر، بلکه سمبول وحدت ملی هستند و تمام تلاش ها باید صورت گیرد تا آنان از کوچی‌گری به یک صنعت اقتصادی مبدل شوند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشستی که به منظور حل مشکلات کوچی ها، در ارگ دایر گردیده بود، گفت که کوچی ها نه تنها یک قشر، بلکه سمبول وحدت ملی هستند و تمام تلاش ها باید صورت گیرد تا آنان از کوچی‌گری به یک صنعت اقتصادی مبدل شوند.

وی افزود: باید ابعاد زندگی کوچی ها تغییر کند و به منظور رسیدگی مسائل مربوطه به آنها، جلسات منسجم دایر گردد و نیز در قسمت حل مشکلات کوچی ها، مواد قانون اساسی افغانستان مربوط به کوچی ها تطبیق و زمینه برای انکشاف متوازن آنان فراهم گردد.

رئیس جمهور جهت رسیدگی به مشکلات کوچی ها، هدایت داد تا کمیته انسجام امور کوچی ها متشکل از معینان وزارت ها به رهبری ریاست عمومی انسجام امور کوچی ها تشکیل یابد و همچنان به منظور رسیدگی بهتر به آنان، از هر وزارت برای حل مشکلات کوچی ها مسئول ارتباط به ریاست متذکره معرفی گردد.

آقای غنی افزود: وزارت مالیه به هر بخش و سکتور مربوطه بودجه مشخص را مهیا سازد، وزارت معارف در انکشاف معارف مربوط به کوچی ها اقدام جدی نماید؛ به ریاست عمومی انسجام امور کوچی ها حق نظارت داده شود؛ وزارت احیاء و انکشاف دهات و وزارت های مربوطه در تطبیق طرح وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و برنامه تقویه مالداری و انکشاف صنایع مرتبط به آن، همکاری نماید.

اشرف غنی همچنان هدایت داد که برای کوچی ها برنامه ملی انجام داده شود و مشکلات مالداری، آبیاری، صنعتی و معارف و تحصیلات عالی آنان حل گردد و در بخش ترانسپورت با کوچی ها کمک صورت گیرد.

غنی تصریح کرد که در قسمت رشد صنعت پشم، کشمیره و قالین، اقدامات جدی صورت گیرد تا این تولیدات به صنعت معیاری مبدل شود، تولیدات کوچی ها ارزش پیدا کند و زمینه برای سرمایه گذاری آنان مساعد گردد.

رئیس جمهور کشور به وزارت صحت عامه هدایت داد که در بخش صحت، خصوصاً جلوگیری از مرگ و میر مادران و اطفال، توجه جدی نموده و در کاهش آن بکوشند.

وی به مسئولین مربوطه هدایت داد تا در هماهنگی با شورای کوچی ها، در قسمت فراهم نمودن زمینۀ تحصیلات عالی برای آنان اقدام نمایند.

آقای غنی در اخیر سخنانش گفت که برای نفوس کوچی ها از جانب ادارۀ ملی احصائیه و معلومات سروی صورت گیرد و نیز سروی زمین های علفچر که زیر کار است، سرعت پیدا کند.

غنی: کوچی‌گری باید به یک صنعت اقتصادی مبدل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد