فروپاشی-قریب-الوقوع-صنعت-سنگ-مرمر-در-هرات

با آنکه طی چند سال اخیر، سنگ مرمر افغانستان در کشور های اروپایی جایگاه خوبی را برای خود اختصاص داده بود، اما ناامنی ها در سطح کشور، باج گیری گروه طالبان و قاچاق سنگ نیمه پروسس به کشور های خارج باعث شده که رویای مرمرین با ورشکستگی روبرو شود.

به گزارش افغان نیوز: شماری از کارخانه داران شهرک صنعتی هرات می گویند، باج دهی به طالبان برای استخراج سنگ مرمر، نبود پول برای انتقال آن و ممنوعیت انتقال سنگ پروسس ناشده به کشور های خارجی، باعث رکود صنعت مرمر در این ولایت شده است.

براساس یافته های خبرگزاری افغان نیوز، در حال حاضر از 42 کارخانه پروسس سنگ مرمر در هرات تنها 7 کارخانه آن فعال و متباقی شان غیر فعال هستند.

به گفته مسوولان؛ استخراج کنندگان معادن مرمر برخلاف دستور رئیس جمهور و قانون معادن کشور سنگ های پروسس ناشده را به بیرون از کشور به صورت قاچاق صادر می کنند و این کار سبب کمبود سنگ در کارخانه ها شده است.

محمد نعیم شریفی، معاون معادن اتاق صنعت و تجارت هرات؛ امروز شنبه ( 20 میزان ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز با رد این موضوع گفت:  صادرات سنگ نیمه پروسس به خارج از کشور نمی تواند دلیل قانع کننده برای ورشکستگی کارخانه ها باشد.

وی متوقف شدن سنگ خام را بزرگ ترین چالش سد راه کارخانه ها عنوان کرد و گفت، که شماری زیادی از کارخانه ها و معادن به تولیدات داخلی هزینه خود را براورده کرده نمی تواند. بنابراین، اگر 20 درصد سنگ های خام به کشور های دیگر صادر شود، کارخانه ها می توانند مصارف شان را از این طریق براورده کنند.

آقای شریفی همچنان افزود: فساد در گمرکات و گرفتن اخاذی های غیر قانونی از جمله عوامل دیگریست که باعث ورشکستگی کارخانه ها شده است. در حال حاضر سنگ های خارجی با پایین ترین کیفیت از طریق مرز ها وارد افغانستان شده و تاثیر منفی را بالای فروش سنگ های داخلی گذاشته است. بنابراین، اگر نظارت درست از گمرکات و وضع تعرفه های مالیاتی وجود داشته باشد، تولیدات سنگ در افغانستان با این چالش روبرو نمی شود.

در همین حال، لطیف محمدی مسئول کارخانه ثارالله می گوید که از چندی بدینسو ما سنگ های بیکاره را از این شرکت ها خریداری می کنیم و حالا همین سنگ ها هم در اختیار ما قرار داده نمی شوند، چون استخراج کنندگان، این سنگ ها را پیش از پروسس به خارج انتقال می دهند و در بیرون از کشور می فروشند.

از سوی هم، حسین رضایی یکی دیگر از صاحبان کارخانه در هرات می گوید که باج گیری گروه طالبان و قاچاق سنگ نیمه پروسس شده به کشور های خارجی از عوامل اصلی ورشکستگی کارخانه ها در این ولایت می باشد. اگر حکومت روی تولیدات سنگ مرمر توجه نکند، همه این کارخانه ها ورشکست خواهند شد و هیچ گاه نمی توانند سنگ مرمر را به بیرون از کشور صادر کنند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور دو سال پیش در سفرش به ولایت هرات، از اقدامات جدی برای جلوگیری از صادرات سنگ مرمر پروسس ناشده هرات به خارج از کشور سخن گفته بود.

گفتنی است که سنگ های مرمر سفید هرات از بهترین سنگ های مرمر جهان است و گفته می شود که این نوع سنگ مرمر در بیش از 60 کشور جهان خریدار دارد.

فروپاشی قریب الوقوع صنعت سنگ مرمر در هرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد