عبدالله-خشونت-موجود-و-قتل‌های-زنجیره‌ای-قابل-قبول-نیست

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که تبادله‌ی زندانیان میان طالبان و حکومت به زودی با وجود مشکلات و پیچیدگی‌ها تکمیل می‌گردد؛ اما میزان خشونت موجود و قتل‌های زنجیره‌ای قابل قبول نیست.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعدازظهر دیروز دو شنبه(16، سرطان) در نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه تحت عنوان "تقویت اجماع برای صلح" گفت که روی برخی از موضوعات مهم میان اشتراک کنندگان این نشست توافق و اجماع وجود دارد: آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی، کاهش خشونت، آتش بس بشردوستانه، حل مشکلات از راه‌های مسالمت‌آمیز و تبدیل شدن افغانستان به منطقه‌ی تجارت، ترانزیت و همکاری‌های منطقه‌ای.

آقای عبدالله گفت که تبادله‌ی اسیران دو طرف به زودی با وجود مشکلات و پیچیدگی‌ها تکمیل می‌گردد؛ اما از طالبان و طرف‌های دخیل خواهان انعطاف در این قضیه هستیم تا مذاکرات آغاز شود.

وی افزود؛ میزان خشونت موجود و قتل‌های زنجیره‌ای قابل قبول نیست و خشونت‌ها باید خاتمه یابند تا زمینه‌ی مذاکره و توافق میان طرف‌ها در یک فضای مناسب فراهم گردد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که یک فرصت تاریخی برای صلح فراهم شده است و باید تمام طرف‌ها از این فرصت استفاده نمایند؛ زیرا راه پایان دادن به جنگ، افزایش خشونت و جستجوی راه‌حل‌های نظامی یا برتری نظامی و جنگی نیست.

بنابراین، از تلاش های وزارت امورخارجه بخاطر میزبانی این نشست تشکر نموده و تأکید می‌کنیم که صلح در افغانستان به نفع صلح و ثبات در منطقه و رُشد اقتصادی منطقه‌ای و جهانی است و ما برای دست‌یافتن به این مأمول چشم به راه همکاری همه‌ی شما هستیم.

عبدالله تصریح نمود؛ ما یقین داریم که با اجماع منطقه‌ای، جهانی و همکاری متقابل می‌توانیم به صلح و ثبات دایمی دست پیداکنیم.

این درحالی است که رییس جمهور غنی نیز در این نشست گفت: دیدگاه ما این است که افغانستان مرکز آرامش و ثبات و چهار راه انکشاف و رشد منطقه باشد؛ زیرا همه‌ی ما با تهدید تروریزم، شبکه های جرمی و افراط گرایی مواجه هستیم.

آقای غنی در رابطه به تبادله زندانیان گفت که در این عرصه گام های بزرگ برداشتیم تا طالبان اسرای ما را رها کنند و به آغاز مذاکرات مستقیم تعهد نمایند، اما با تاسف خشونت ها بالای مردم افغانستان افزایش یافت.

عبدالله: خشونت موجود و قتل‌های زنجیره‌ای قابل قبول نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد