عبدالله-صلح-باید-به-رهبری-افغان‌ها-صورت-گیرد

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید نمود که تلاش‌های صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی با رشید مرادف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، روز (چهارشنبه ۱۶ عقرب ۱۳۹۷) در دفتر کارش در قصر سپیدار دیدار کرد.

در این دیدار رییس اجراییه کشور ترکمنستان را از دوستان و متحدان نزدیک افغانستان و روابط میان دو کشور را نیک و حسنه خواند و خواهان تحکیم و گسترش هرچه بیش‌تر روابط گردید.

رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود در باره‌ی مذاکرات صلح سخن گفت و از تلاش‌های کشورهای دوست برای تأمین صلح قدردانی کرد. وی در صحبت‌های خود تاکید نمود که تلاش‌های صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

آقای عبدالله در باره وضعیت امنیتی در کشور گفت: جنگ و حملات تروریست‌ها در بخش‌های مختلف کشور ادامه دارد و نیروهای مسلح افغانستان به دفاع از کشور و سرکوب دهشت‌افگنان ادامه می‌دهند.

وی همچنان در صحبت‌های خود افزود: دهشت‌افگنان تهدید جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان به شما می‌روند و باید برای مهارکردن آن در همکاری بایکدیگر تلاش نماییم.

عبدالله از میزبانی کمیسیون بین‌الحکومتی توسط حکومت ترکمنستان و تصمیم‌هایی به دست آمده در این نشست استقبال کرد و از تلاش‌های ترکمنستان در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های روند قلب آسیا و عملی شدن برنامه تاپی قدردانی کرد.

رییس اجراییه‌ی کشور در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه نمود که افغانستان خواهان توجه ترکمنستان در مورد تأسیس بندر مشترک میان بادغیس و ترکمنستان می‌باشد.

آقای مرادف علاوه نمود که افغانستان و ترکمنستان مشترکات تاریخی-فرهنگی فراوان دارند و در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌نمایند. وی با اشاره به اهمیت استراتیژیک افغانستان گفت که این کشور آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل می‌کند و می‌تواند زمینه‌ی اتصال منطقه‌ای را فراهم سازد.

مرادف نیز دهشت‌افگنی و افراط‌گرایی را تهدید مشترک منطقه‌ای برای صلح و رفاه خواند و از همکاری کشورش در راستای تحقق صلح اطمینان داد.

وی همچنان تاکید نمود که کشورش آماده است میزبان نشست‌های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان باشد اما اصل رهبری و مالکیت این نشست‌ها توسط افغانستان را به رسمیت می‌شناسد.

قابل ذکر است که آقای مرادف از کار عملی حکومت ترکمنستان برای عملی شدن برنامه تاپی،‌ تمدید ده کیلومتر خط آهن در بندر آقینه، اعمار یک باب مسجد جامع در مسیر خط آهن و تمدید خط برق به مناطق سرحدی و همجوار ترکمنستان نیز خبرداد.

عبدالله: صلح باید به رهبری افغان‌ها صورت گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد