عبدالله-ما-تعریف-پذیرفته-شده-از-تروریز-نداریم

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ما نیازمند مطالعه و ارزیابی راه‌ها و ابزارهای نو برای دست یافتن به عملکردهای معطوف به نتایج هستیم، اما تعریف پذیرفته شدۀ جهانی و رسمی از دهشت‌افگنی یا تروریزم نداریم.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ما نیازمند مطالعه و ارزیابی راه‌ها و ابزارهای نو برای دست یافتن به اجماع بزرگ‌تر از طریق دیالوگ و رفتارها و عملکردهای معطوف به نتایج هستیم.

از همین‌رو تا همین لحظه ما تعریف پذیرفته شدۀ جهانی و رسمی از دهشت‌افگنی یا تروریزم نداریم. پدیدۀ شومی‌که از سوی حکومت‌ها و بازیگران غیرحکومتی یاغی و جنایتکار که زیر نام دین،‌ ایدیولوژی، پوشش‌ اقتصادی یا روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا وضعیت موجود و نظم جهانی استوار بر دولت‌های ملی را برهم زنند و به اهداف رادیکال خود با استفاده از خشونت ‌کور که در هیچ دینی جایز نیست، دست یابد.

ما در حالی‌که قاطعانه علیه نسخه‌های جدید و خشن‌تر دهشت‌افکنی زیر نام داعش در بخش‌هایی از افغانستان مصروف نبرد هستیم، تاهنوز نتوانسته‌ایم به منابعی چون اقتصاد جرمی و قاچاق موادمخدر و مشکل پناه‌گاه‌ها که در رشد و توسعه دهشت‌افکنی نقش جدی دارند، پایان دهیم. اکنون تلاش داریم که جلو استفادۀ برخی کشورها از دهشت‌افگنی به عنوان ابزار سیاسی برای تحقق اهداف خاص جلوگیری نماییم.

به طور نمونه، افغانستان در بیش‌تر از ربع قرن خود شاهد از دست دادن ده‌ها هزار انسان بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های خود بوده است. بخشی از عوامل این ویرانی و مصیبت، ریشه در موقعیت جغرافیایی کشور ما دارد، بخش دیگر استراتیژی‌های کوته‌بینانه، برنامه‌ها و طرح‌های منطقه‌ای بوده است که برای نا آرام ساختن دیگران با استفاده از خشونت و حمایت از افراط‌گرایی به تقویت بازیگران غیر حکومتی روی آوردند.

ما از دولت‌های همسایه خود به ویژه پاکستان‌ خواسته‌ایم تا ما را در هدف قراردادن و نابودسازی پناه‌گاهای دهشت‌افکنان همکاری نمایند. ما چشم به راه تطبیق به موقع و موثر برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی هستیم که در این اواخر روی آن توافق صورت گرفته است.

تمام بازیگران باید روی این توافق نمایند که با گروه‌های هراس‌افکن برخورد یک‌سان داشته باشند، مراکز فعالیت و پناه‌گاه‌های آنان را مسدود نمایند و متخلفان را محاکمه یا به کشور اصلی برگردانند. پاسخ و عمل در این حوزه تا اکنون اندک و غیر کافی بوده است.

به این اساس، افغانستان خواهان تطبیق متوازن تمام چهار اصل استراتیژی جهانی مبارزه با دهشت‌افگنی سازمان ملل می‌باشد و تخلف از تطبیق این اصول باید به صورت جدی مورد پیگیرد قرار گیرد. کشورم همچنان به همکاری دفتر سازمان ملل در بخش مبارزه با دهشت‌افکنی در تلاش است تا ساختار موثر همکاری منطقه‌ای در مبارزه با هراس‌افکنی را شکل دهد و به این اولویت‌ها و نگرانی‌ها بپردازد. ما با کشورهای منطقه‌ در این راستا به صورت جدی کار می‌کنیم.

بعد از آخرین سخنرانی به نمایندگی از افغانستان در این مجمع در سال قبل، ما گام‌های موثر و بی‌سابقه‌ای برای صلح و آشتی با طالبان برداشتیم تا بخشی از روند صلح با اعتبار به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشند و از این طریق به توافق جامع سیاسی از راه گفتگو و آشتی دست یابیم.

در مواقع مختلف ما تعهد خود را برای مذاکرات غیرمشروط بین‌الافغانی و اعادۀ تمام حقوق و امتیازات به آنانی‌که خشونت را کنار می‌گذارند، اعلام کردیم. ما حتی امسال آتش بس یک‌جانبه‌‌یی را اعلام نمودیم که برای سه روز از سوی طالبان نیز پذیرفته شد و به مردم افغانستان فرصت این را فراهم ساخت تا بدانند که صلح چیست و چه پیامدهایی دارد.

متاسفانه برنامه‌ها و طرح‌های ناعاقبت‌اندیشانه ما را از اعلام آتش بس دوباره بازداشت. ما تصمیم داریم به تلاش‌های خود برای دست یافتن به صلح و آنچه به خیر و صلاح ملت و مردم ما است، ادامه بدهیم.

عبدالله: ما تعریف پذیرفته شده از تروریز نداریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد