عبدالله-و-غنی-صلح-و-انتخابات-مکمل-همدیگر-اند

رهبران حکومت وحدت ملی به این باور اند که پروسۀ صلح و انتخابات، منافی هم نه، بل تکمیل‌کنندۀ یک‌دیگر اند و به گونۀ موازی و همزمان به پیش برده خواهند شد.

به گزاش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در پیام تبریکی به مناسبت سال نو 1398 هجری خورشیدی گفته است؛ مخالفان مسلح باید بدانند که از طریق جنگ، خشونت و کشتار نمی‌توانند به اهداف‌شان دست یابند. چنان‌که در سال 1397 تمام توان‌شان را به کار بستند اما به نتیجه نرسیدند.

در اعلامیه ریاست اجراییه به نقل از عبدالله آمده است که حکومت وحدت ملی سال 1398 هجری خورشدی را سال توسعه، مردم‌سالاری و صلح نام گذاری کرده است. امیدواریم در سال پیش رو، شاهد تأمین صلح سراسری، با عزت و عادلانه در کشور باشیم.

مردم افغانستان از جنگ و ویرانی 40 ساله خسته شده‌اند و طرف‌دار ختم فوری خشونت و خون‌ریزی می‌باشند. ما با درک نگرانی‌های مشروع و برحق مردم، مبنا را به خوش‌بینی گذاشته و از روند مصالحه با طالبان پشتیبانی کرده‌ و تلاش ورزیده‌ایم که بهانه‌های تداوم جنگ و کشتار را از گروه‌های مخالف مسلح بگیریم. امیدواریم در سال پیش رو نتیجۀ مذاکرات صلح با طالبان روشن شود.

در سال پیش رو، طبق پیش‌بینی قانون اساسی و جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود. صیانت و حراست از روند مردم‌سالاری و انتقال سیاسی از طریق رأی و ارادۀ مردم، مسوولیت همۀ شهروندان به ویژه نهادهای برگزارکنندۀ انتخابات است. انتخابات عادلانه، شفاف و سراسری تنها راه معقول و پذیرفته‌شده برای گزینش رییس‌جمهور آینده می‌باشد. معتقد هستیم که پروسۀ صلح و انتخابات، منافی هم نه، بل تکمیل‌کنندۀ یک‌دیگر هستند. این دو پروسۀ مهم ملی به گونۀ موازی و همزمان به پیش برده خواهند شد.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور نیز طی مراسمی در مزار شریف تاکید داشت که ۱۳۹۸ سال صلح است و مردم صلح پایدار می‌خواهند نه صلحی‌که به گفته وی بوی خون از آن بیاید. آقای غنی همچنان تصریح نمود که صلح و انتخابات لازم و ملزوم یکدیگر اند.

اشرف غنی افزود؛ خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات این بود که انتخابات را به تاریخ معینه برگزار کند اما این‌ها مستقل هستند و فیصله شان را دیشب اعلان کردند و ما احترام می‌گذاریم، اما دیگر به هیچ صورت تعویق تاریخ مورد قبول ما نیست.

عبدالله و غنی: صلح و انتخابات مکمل همدیگر اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد