عبدالله-پافشاری-روی-محل-مذاکره-نباید-مانع-صلح-شود

رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که هرچند بهتر است دور بعدی مذاکره با طالبان در داخل افعانستان صورت گیرد؛ اما تاکید زیاد روی محل خاصی، نباید مانع اصلی مذاکره شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، امروز چهار شنبه( ۲۶، قوس) در مراسم اعلام موجودیت" سکرتریت ملی صلح" گفت که صلح باید تضمین کننده آینده پایدار باشد و همه شمول بودن پروسه صلح و حفظ دست آوردها، خواست‌های اساسی مردم و حکومت است.

آقای عبدالله گفت: خواست‌ها این است که دور دوم مذاکرات در داخل افغانستان دایر شود؛ چون صلح مربوط افغانستان است؛ اما نباید تاکید روی محل مذاکرات مانع پروسه اصلی صلح شود.

وی گفت که کار هیات مذاکره کننده حکومت در سه ماه گذشته قابل قدر است؛ چون این هیات از خواست و اراده مردم به گونه قاطع نمایندگی کرد.

عبدالله بیان کرد که در شورای عالی مصالحه تلاش می‌شود که این شورا همه شمول باشد و تمام اقشار جامعه در آن خود را ببیند؛ زیرا پروسه صلح مربوط مردم افغانستان است.

رییس شورای عالی مصالحه در مورد وقفه سه هفته‌ای هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان گفت که در چنین شرایط، نیاز است که هیات دو طرف با رهبران خود بیشتر مشوره و رای‌زنی نمایند.

آقای عبدالله در مورد سفر ملا برادر به پاکستان گفت: « فقط همین قدر خبر داریم که سفر دارد، اما از این‌که در آن چه مطرح می شود، چیزی نمی دانیم».

هیات‌های مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان پس از سه ماه مذاکره در قطر به وقفه ۲۲ روزه رفته اند تا با رهبران‌شان مشوره بیشتر نمایند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور روز دوشنبه 14 دسامبر تاکید کرد که «هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هرجایی از افغانستان را که آنها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند».

این در حالی است رهبران طالبان با پیشنهاد رئیس جمهور غنی مبنی بر برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در داخل کشور مخالفت نشان داده و گفته اند که مخربین روند صلح، منافع فردی شان را در خطر می‌بینند.

عبدالله: پافشاری روی محل مذاکره نباید مانع صلح شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد