عبداللهیان-و-متقی-در-باره-حق-آبه-ایران-تلفنی-گفتگو-کردند

وزارت خارجه ایران در یک اعلامیه‌ای گفته که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور در مورد حق آبه ایران از دریای هیرمند با امیرخان متقی از طریق تلیفون گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه ایران (شب جمعه، 7 اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته که آقای عبداللهیان خواستار حل فوری حق آبه ایران از دریای هیرمند شده و هشدار داده که اگر این مساله به سرعت حل نشود، بر سایر حوزه‌های روابط دو کشور آثار منفی برجا خواهد گذاشت.

عبداللهیان در این گفتگو با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به ایران و تامین حق آبه این کشور وجود نداشته باشد.
وزیر خارجه ایران به متقی گفته است:« تحویل حقابه ایران شاخص مهمی ‌برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است».

طبق اعلامیه، امیرخان متقی نیز گفته:« ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم».

عبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان به وزیر خارجه حکومت سرپرست هشدار داده که اگر مساله حقابه ایران از دریای هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

آقای عبداللهیان به آقای متقی پیشنهاد کرده است:« ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفتن آب آسیب نبینند».

این درحالی است که مقام‌های حکومت سرپرست روز چهارشنبه هفته گذشته فازدوم بند برق کجکی که بر سر دریای هیرمند ساخته شده را برای تولید برق افتتاح کرد.

در همین حال، ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در واکنش به افتتاح فاز دوم بند کجکی در هلمند گفته بود که وزرای خارجه و نیروی این کشور را موظف کرده که با مسولان امارت اسلامی گفتگو کنند.

وزیر نیرو و انرژی ایران نیز گفته بود که در مورد مطالبه حق‌ آبه ایران از مقام‌های امارت اسلامی به افغانستان سفر خواهد کرد.

عبداللهیان و متقی در باره حق آبه ایران تلفنی گفتگو کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد