عذرخواهی؛-سفارت-ایران-در-کابل-گُل‌باران-شد

مجمع سیاسی و مردمی به رسم دلجویی و عذرخواهی نسبت به آتش زدن دروازه قونسلگری ایران در هرات؛ دروازه سفارت آن کشور در کابل را گُل باران کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از مسوولان احزاب سیاسی، نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی، تشکلات مردمی و باشندگان شهر کابل، امروز چهارشنبه(24 حمل) با سردادن شعارهای «افغانستان و ایران دو ملت مجاهد دو ملت هم‌صدا»، «افغانی ایرانی اتحاد اتحاد» «ما از همکاری جمهوری اسلامی ایران طی‌ دهه‌های گذشته تا حالا سپاس‌گذاریم» «ما از هتک حرمت سفارت ایران در کابل و هرات و توسط افراد خود فروخته اجانب بیزاریم»، ما از ملت بزرگ ایران پوزش می‌طلبیم و «نه به فتنه انگیزان» حوادث اخیر را کار دشمنان دو ملت خواندند.

یارمحمد رحمتی، رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان گفت: دولت ایران در دوران جهاد و 2 دهه اشغال افغانستان توسط امریکایی‌ها بزرگترین همکاری را با میزبانی بیش از 5 میلیون مهاجر افغان به این کشور کرده است.

آقای رحمتی گفت: عملکرد زشت و منفی که اخیرآ توسط افراد بی‌مسوولیت علیه سفارت ایران در افغانستان شده، ما آمدیم تا از رهبری دولت و ملت بزرگ ایران معذرت بخواهیم.

وی بیان داشت: «ما معتقد هستیم که هتک حرمت به سفارت ایران و قونسلگری آن در هرات توسط امریکایی‌ها به منظور جبران و سرپوش گذاشتن شکست ننگین شان از این کشور سازماندهی شده است تا بین دو ملت قهرمان، مجاهد و برادر اختلاف بوجود بیاورند.»

او گفت: ملت‌های افغانستان و ایران بیدار و هوشیار هستند، هرگز وسیله پیاده شدن اهداف شوم آنها نخواهند شد. برادروار در کنار هم زندگی کرده و خواهند کرد.

آقای رحمتی از طالبان خواست که امنیت همه سفارت‌‌خانه را تامین کرده و دربرابر دشمنان افغانستان و ایران مسوولانه برخورد کنند.

همچنان سید باقر واعظی مسوول بخش علمای مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان گفت: «هزاران نفر امروز جمع شدند تا اعلام کنند که حوادث مانند ترور علما در حرم امام رضا در مشهد و هتک حرمت به سفارت‌ ایران در کابل و قونسلگری آن در هرات کار مردم افغانستان نیست.»

او گفت: نشر ویدیویی‌های آزار و اذیت مهاجرین درایران هم کار دشمنان دو ملت بوده و ما آن‌را کار نیروهای امنیتی ایران نمی‌دانیم.

این مجموعه سیاسی و مردمی بانشر اعلامیه‌ای می‌گویند: «تلاش‌های چند هفته گذشته برای تهیه و نشر کلیپ‌های تقلبی و اعلامیه‌های جعلی و تاریخ گذشته را با هدف تحریک مردمان هردو کشور محکوم می‌کنیم و اذعان می‌داریم که این تلاش‌ها با وجود سازمان‌دهی وسیع و گسترده و تحت تأثیر قرار گرفتن بسیاری در صفحات اجتماعی و دنیای مجازی، درحقیقت نمی‌تواند به پیوند عمیق و دیرینه و یگانه میان دو ملت آسیب وارد کند.»

این درحالی است که اخیرآ ویدیو‌‎های از آزار و اذیت مهاجرین افغان توسط نیروهای امنیتی ایران در شبکه‌های اجتماعی دست بدست می‌شد که در واکنش به آن شماری از باشندگان کشور در کابل و هرات علیه ایران تظاهرات کرده و دروازه قونسلگری آن کشور در هرات را آتش زده اند.

عذرخواهی؛ سفارت ایران در کابل گُل‌باران شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد