عسل-داخلی-بهتر-از-عسل-های-خارجی-است

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم گرامی داشت از روز جهانی عسل گفت که کیفیت عسل افغانستان، بهتر از عسل های خارجی بوده و شهروندان باید به منظور رشد اقتصاد ملی و تشویق مولدان خود ما، از تولیدات داخلی استفاده نمایند.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، مالداری و آبیاری، امروز سه شنبه( 28 – حمل) درکابل، طی مراسم گرامی داشت از روز جهانی عسل گفت:« کیفیت عسل افغانستان، بهتر از عسل های خارجی بوده و شهروندان باید بخاطر سودمندی های صحی و تغذی مثبت، از عسل داخلی استفاده نمایند.»

آقای درانی هدف تجلیل از روز عسل را شناساندن کیفیت و مزیت های عسل داخلی برای شهرندان دانسته، می گوید که برای رشد صنعت زنبورداری و اقتصاد ملی، مردم باید از تولیدات داخلی استفاده نمایند.

درانی گفت، استفاده از عسل داخلی باعث می شود که تولیدات، بهتر و معیاری تر از گذشته شوند و زمینه ی اصلاح محیط بهتر برای زنبور داری فراهم شود تا شمارزیادی از شهروندان به پرورش زنبور و تولید عسل روی بیاورند.

وی علاوه نمود، درحال حاضر شش هزار و 510 نفر درکشور زنبور داری می کنند و وزارت زراعت در قالب 8 کوپراتیف، 28 انجمن و یک اتحادیه از زنبور داران حمایت می نماید.

وی افزود که درسال 2017 میلادی دوهزارو 103 تن عسل تولید شده است که افزایش 24 درصدی را نسبت به سال های گذشته نشان می دهد.

درانی خاطرنشان ساخت، افغانستان ظرفیت یک میلیون صندوق زنبور عسل را دارا می باشد؛ اما درحال حاضر 213 هزارو 837 صندوق زنبور عسل وجود دارد.

وی گفت، از تمام شهروندان و ادارات دولتی میخواهم که از تولیدات داخلی خصوصا عسل وطنی برای رشد اقتصاد ملی و تشویق مولدان خود ما، استفاده نمایند تا سطح تولیدات داخلی و خودکفایی افزایش یابد.

آقای درانی تاکید دارد که زنبورداران  اگر به کیفیت توجه جدی نداشته باشند، به خود و اقتصاد ملی آسیب رسانده و انتظار وارد شدن به مارکیت داخلی و خارجی را نداشته باشند، و ی همچنان گفت، زنبوردارن  در ۳۲ ولایت فعالیت دارند که باید در دو ولایت دیگر( جوزجان و زابل) نیز فعالیت های شانرا آغاز نمایند.

وی همچنان گفت، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با تمام امکانات و توانایی های خود، برای بهبود اقتصاد ملی، رشد زراعت  وکشاورزی، افزایش زمینه شغل برای شهروندان از صنعت زنبورداری حمایت می نماید.

قابل ذکر است که عسل های خارجی با کیفیت بسیار پایین به بازار افغانستان وارد می شود و با قیمت ارزان، بازار را تصاحب می نماید. درحالیکه عسل های وطنی که کیفیت بالا را دارا می باشد؛ اما در دایره ای مصارف روزانه ی شهروندان کمتر قرار دارد.

عسل داخلی بهتر از عسل های خارجی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد