علت-عدم-مصرف-بودجه-انکشافی-از-سوی-سه-وزیر-کابینه-چیست-که-سلب-اعتماد-شدند-

مجلس نمایندگان سه وزیر کابینه را به دلیل عدم مصرف بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۴، استیضاح و سلب صلاحیت کرد، اما این وزرا نبود امنیت، بودجه غیر اختیاری را دلیل مصرف نشدن بودجه میدانند.

به گزارش افغان خبر: صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور گفت که از 7،7 میلیون دالر بودجه سال مالی 94خورشیدی 2،1 میلیون دالر آن به مصرف رسیده است.

به گفته وزیر خارجه کشور بیشترین پول در بودجه انها غیر اختیاری بوده که نتوانسته آنرا به مصرف برساند وی بودجه غیر اختیاری را 4،9 میلیون دالر میگوید.

آقای ربانی عدم مصرف 4.9 میلیون دالر را، فسخ قرارداد ساخت تعمیر زیرمجموعه این وزارت که هزینه آن  2.8 میلیون دالر از سوی بانک جهانی پرداخت میشد، فسخ برنامه ساخت سفارت افغانستان در اسلام آباد به ارزش 1.5 میلیون دالر و فسخ قرارداد 541 هزار دالر امریکایی از ساخت اعمار دیوار دیپلوماتیک در کابل میداند.

وزیر خارجه کشور میگوید که مصارف وزارت خارجه در سال 1394خورشیدی " 2.1" میلیون دالر بوده است.

وی حساب باقی قطعیه را 119 میلیون افغانی گفته است که به گفته وزیر خارجه کشور کار روی ان جریان دارد.

اقای صلاح الدین ربانی حساب باقی قطعیه انکشافی را 9.6 میلیون افغانی میگوید و گفته است که تا پایان سال روان به مصرف خواهد رسید.

در همین زمینه نسرین اوریا خیل وزیر کار امور و شهدا معلولین نیز مصرف بودجه سال 1394را  "5.398" میلیون دالر امریکایی میگوید.

خانم اوریا خیل میگوید از مجموع بودجه 4.63 میلیون دالر به مصرف رسانده است که 28 درصد مصارف را نشان میدهد.

از سوی دیگر محمود بلیغ وزیر فواید عامه کشور میگوید از 466 میلیون دالر امریکایی که بودجه سال 94 این وزارت بوده که 207 میلیون دالر ان را وزارت فواید عامه به مصرف رسانده است.

اقای بلیغ عدم مصرف این بودجه را نا امنی در کشور خواند و گفت که پلان وزارت فوائید عامه برای تمام مناطق افغانستان بوده که در اکثر مناطق بخاطر نا امنی پروژه های انکشافی اینی وزارت عملی نشده است.

وزیر فواید عامه کشور عدم موجودیت پول فریکی، بخش های حقوقی و تدارکاتی، ضعف قراردادها و نبود یک سیستم بروز را از چالش های میداند که سد راه مصرف بودجه انکشافی و عادی قرار دارد.

اقای بلیغ گفت که وزارت فواید عامه بیش از 30 کشور را تحقیق کرده و یک سیستم جدید که پاسخ گوی این وزارت است به زودی به مجلس پیشنهاد خواهد کرد.

محمود بلیغ میگوید که در وزارت فواید عامه هیچ نوع تخطی از اصول نامه دولتی نشده است وی پول پیشکی را 2 میلیون و 334 هزارو 569 افغانی میگوید، که به گفته وی این مبلغ به تاریخ  10/10/94 به وزارت مالیه کشور تحویل داده شده است.

این در حالی است که وزیران خارجه، فواید عامه و وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین نتوانستند از حساب دهی شان نماینده‌گان مجلس را راضی نمایند، به همین خاطر از مجلس نماینده‌گان رای سلب صلاحیت اوردند.

علت عدم مصرف بودجه انکشافی از سوی سه وزیر کابینه چیست که سلب اعتماد شدند؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد